Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/8

Ledare med vind i seglen

I morgon går Match racing cup på Marstrand av stapeln. För två år sedan tog Håkan Svensson över rodret för tävlingen och han strävar fortfarande efter förändring.

Det blåser 14 sekundmeter, nästan kuling, när Trafikverkets linjefärja Ada slussar oss över från fastlandet till Hönö. En ensam segelbåt hissar segel och beger sig ut. 

Håkan Svensson tar emot på sitt kontor, ledigt klädd i jeans, piké från ett känt seglarmärke och ett par bruna skinnskor. Full av idéer, framgångsrik och förmögen. 2015 köpte han världscupen World match racing tour och året därpå bytte han ut båtarna till sina egna från Aston Harald – katamaranerna M32. Men något som också blev en snackis i fjol var att han höjde vinstsumman till en miljon dollar i VM-finalen, vilket är den största prispotten någonsin i tävlingen. 

– Det gäller att göra något annorlunda och se till att folk får upp ögonen för en, säger racingens räddare, som han kallats från flera håll.

Håkan och Aston Harald har ett system som kan vara det som krävs för att få nytt liv i världsracingtouren på nytt steg för steg. Med ett race-management, media, sponsorkompetens, båttillverkning och finansiering har de alla ingredienser till en aktiv satsning.

Lätta båtar

– Vi ville få nytt liv i tävlingen med nya båtar. M32 är snabbare och seglarna känner att den här båten ger mer utmaning – ett slag fel så kan du tappa allt direkt. Formatet och båtarna var de största förändringarna vi gick in med. 

M32 är en lätt och mycket snabb katamaran i kolfiber, designad av Göran Marström och Kåre Ljung och byggd i Västervik. Med en M32 kan teamen komma upp i 25-28 knop i stället för 6-7 knop som med föregångaren DS37 Matchracer.

Aston Harald Composite tillverkar inte bara båtarna utan också materialet kolfiber. På en rundtur i tillverkningen berättar Håkan vidare om materialet som används för att bidra till lätta och starka konstruktioner till båtarna. Det är både ovanligare och dyrare än glasfiber. Men Håkan ser bara fördelar med materialet. Han lyfter upp en kolfiberbalk och demonstrerar lättheten.

– Vi satsar på att få igång kolfiberindustrin. Det är ett lättare och starkare material och dessutom en hållbar lösning.

Steg på karriärvägen

Förutom produktionsanläggningen på Hönö sker också diskussioner med kolfiberindustrin i Europa.

– Det kommer hända mycket den närmaste tiden då en rad områden (bilar, flyg m.fl.) ökar sitt behov av kolfiber. Ska man designa och konstruera båtar på hög nivå måste man kunna göra avancerade beräkningar och har man det på plats kommer man automatiskt in på andra produktapplikationer. En segelbåt är en komplicerad konstruktion vilket visar att vi har höga kunskaper.

32 fot och en vikt på 500 kilo. Enligt Håkan är M32 inte svårseglad men den kan vara svår att vinna med, ett faktum som konstaterar att de tävlande utgår från samma nivå.

– Tävlingen ska vara ett steg på karriärvägen, den ska värma upp seglarna inför större tävlingar som America's cup. Att utveckla tävlingen är en kontinuerlig process. Man ska hålla sporten aktuell, skapa bättre värde för sponsorer och göra den mer inkluderande.

Bort med det exklusiva

De senaste åren har Match racing cup eller den så kallade "Marstrandsveckan" blivit allt mer till en folkfest. Vilket är något som Håkan vill stärka ytterligare.

– Jag gillar inte när det är exklusivt. Jag vill få seglingen folklig. Nu är det atleter man kommer för att se på, inte de där gubbarna med röda byxor. Jag vill få bort det där exklusiva tänkandet. Tävlingen ska vara spektakulär, sportslig, spännande och det ska vara fair play.

– Det är väldigt skoj för alla att vara en del av den fest som tävlingen har blivit i dag och jag tycker att det är viktigt att vi bevarar den traditionen. Ska Sverige fortsätta ha goda chanser i exempelvis America's cup gäller det att det finns stöd och intresse bakom. 

Är det svårt att hålla seglingen aktuell? 
– Frölunda och fotboll läser alla om. Men seglare i Göteborgsregionen har folk ingen aning om namnen på. Seglare har en jobbig resa med dyra material. Och i dag finns det inte många klubbar som orkar hålla i jollar eller som ens har råd med rätt båtar. Det är en tuff tillvaro finansiellt.

– Det leder till att sponsormarknaden är väldigt låg. Jag har själv varit sponsor, men jag känner att jag har gjort mitt på den fronten. Nu hoppas jag att glada entusiaster kommer in och tar över.

De som seglar Match cup är i ålderskategorin 20-35 år. En kategori som tidigare har hamnat i kläm. Håkan beskriver hur duktiga seglare inte kunnat fortsätta efter skoltiden utan först efter 35 haft råd att köpa sig en riktig båt. Vid den åldern ser seglingen dock annorlunda ut, menar han på. Istället hoppas han att M32 kan bli ett semiprofessionellt mellansteg där många av seglarna från gymnasieåldern tar sig igenom universitetet och har pengar till studier genom att vara duktiga seglare.

– Om vi sen kan väva in detta i utbildning är en mycket intressant fråga. Det är avancerad teknik och det är många områden som skulle kunna vara spännande plus att vi samtidigt producerar båtar. Så det finns utrymme för god kunskap från seglare som utbildar sig lite längre att bidra på olika sätt med allt ifrån marknadsföring, ekonomi, teknik och produktion.

Allt mer tekniskt

Något som ofta kännetecknar matchracing är snabba beslut och manövrar som ställer höga krav på besättningen. Förutom att segla snabbt på banan är det viktigt att alltid hålla koll på sin motståndare för att inte fastna i deras fällor.

– Det kommer bli spännande. Det är väldigt bra seglare med, så det är upplagt för intressanta matcher. Det är inte någon av deltagarna som sitter med mer kunskap än någon annan. Alla är på samma nivå. Det har också varit en målsättning, att det bara handlar om förmågan och bäst dagsform. Det är så det ska vara när det är prispengar med i potten.

Mer och mer teknik kommer in i seglingstävlingarna, även i Match racing cup. Från elektroniken i båtarna och grafiken på vattnet till att man i dag kan se hjärtfrekvensen på rorsmännen vid start.

– Där ser du hur vältrimmat ett team är.

Och han drar sig inte för att hoppa på det senaste. 

– Jag vill att publiken ska ha möjlighet att se alla typer av värden hos seglarna och båtarna. Och även att teamen ska kunna se varandras i realtid under tävlingen. Än så länge är det bara något som vi har testat men vi jobbar på att få till en koordinerad insats på den fronten.

Arbete året runt

För den som inte är insatt kan det verka orättvist att tjejer och killar kan tävla mot varandra i segling. Men även där har elektroniken tagit fram bevis på att så inte är fallet.

– Tjejerna har inte alls samma höga hjärtfrekvens som männen. De har betydligt bättre tajming i starterna än männen, det är en av anledningarna till att de seglar på väldigt lika nivå.

Många idéer och mycket arbete. Året runt pågår planering och arbete för tävlingarna på Marstrand under första veckan i juli. Det vi får se är egentligen bara en liten smula av allt som egentligen händer i kulisserna gällande allt arbete som läggs ner.

Men planering och arbetet med tävlingen i sig har Håkan lämnat över. I dag fokuserar han mer på rollen som vd.

– Jag sitter gärna som investerare på ägarsidan nu. Jag har gjort så mycket av allt det andra.

– Jag fyller 50 i år och ja, jag skulle nog säga att jag har kommit dit jag ville.

Men varken då eller nu finns det plats för särskilt mycket fritid i livet. Men i dag har han åtminstone lärt sig prioritera i jämförelse till under tiden då han drev ett propellerföretag i miljardklassen tillsammans med sin far Björn Svensson.

– På den tiden satt jag bara still. På senare år har jag insett hur viktigt det är att vara aktiv. 
Nu försöker han bejaka sina intressen så mycket han bara hinner. 
Enduro, snöskoter och skidåkning är aktiviteter som han också gärna klämmer in så fort han får chansen. Och han är gärna aktiv med sina barn. 

– De seglar inte så jättemycket, men när det blir så är det C55. Annars rider de eller åker cross.

Men när allt kommer omkring så är det ändå seglingen han brinner för allra mest. 

– Jag seglar både enskrov och tvåskrov. Jag har gjort allt möjligt på vattnet. Men kitesurfing har jag ännu inte hunnit med, det ser så häftigt ut. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.