Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Charlotte Kalla.  Bild: SIMON HASTEGÅRD
Charlotte Kalla. Bild: SIMON HASTEGÅRD

Landslagets nya sponsor får inte fronta med Charlotte Kalla

I en intervju med GP berättade Charlotte Kalla för ett och ett halvt år sedan att hon inte vill bli sponsrad av spelbolag.
Nu är Svenska spel ny sponsor till skidlandslaget – men de kommer inte får använda storstjärnan Kalla som frontfigur, det skriver DN.

Det var i en intervju med GP förra året som Kalla för första gången berättade om sin inställning till att bli sponsrad av spelbolag.

– Det finns så mycket lagstiftning som inte når de utländska spelbolagen och de tar inget ansvar för de som har problem. Det finns ett så himla stort mörkertal med spelmissbruk och är man stor måste man också ta ansvar, sa hon då.

LÄS MER: Därför nobbar Charlotte Kalla spelbolagens miljoner

Nu är Svenska spel ny sponsor till svenska skidlandslaget och under säsongen som snart inleds kommer bolagets logga pryda de svenska åkarnas dräkter.

Bolaget kommer dock inte få använda en av svensk idrotts största stjärnor Charlotte Kalla som frontfigur i en lansering.

– Det skulle skada både dem och mig, det är ingen som skulle vinna på det, säger Kalla till DN.

"Inte beredd att lansera något"

Charlotte Kalla berättar att hon varit medveten om att hon kan hamna i en situation där hon gör reklam för företag som hon själv valt att inte samarbeta med.

– Vi är beroende av sponsorer för att kunna finansiera den här verksamheten. Redan när jag kom med i juniorlandslaget blev jag medveten om att någonstans kommer pengarna ifrån. Vill vi konkurrera med de andra är det de här förutsättningarna som finns, säger hon till tidningen.

Men när det kommer till spelbolaget Svenska spel har hon pratat med både bolaget och skidförbundet om att hon kan bära deras logga på kläderna men inte tänker vara frontfigur för bolaget i andra sammanhang.

– Jag känner mig mig neutral (mot Svenska spel) som jag gör mot alla andra av förbundets företag. Men jag känner mig inte beredd att sticka ut och vara en person som ska lansera något om det kommer att vara kampanjer, säger hon till DN.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.