Kuper: "Det finns ingen fotbollsbubbla"

Priserna vid övergångar har nått nya höjder. Men en fotbollsbubbla är det inte tal om.

ANNONS
|

De som oroar sig för, eller de som faktiskt hoppas på, en bubbla inom fotbollen kan sluta. Utvecklingen kommer fortsätta i samma riktning.

Åtminstone enligt Simon Kuper. Den framstående journalisten inom fotboll och ekonomi betraktar en kollaps inom fotbollen som högst osannolik.

- Inte under min livstid, säger Financial Times-skribenten.

"Fotbollsklubbar försvinner aldrig"

- Fotbollsklubbar försvinner aldrig. Inte ens när de drabbas av stora skulder eller går i konkurs, som Fiorentina eller Rangers. Företaget kan gå i konkurs, men inte själva klubben. Då skapas den igen nästa dag.

ANNONS

Rekordet för en övergångssumma fördubblades när Neymar gick till Qatar-ägda PSG för över motsvarande två miljarder kronor.

Med undantag från La Liga så köpte klubbarna i samtliga stora ligor spelare för mer än de sålde under sommarens transferfönster. I Premier League värvades det för mer än någonsin.

- Rent personligen har jag svårt att se att den här utvecklingen kan fortsätta som den gör, säger Andreas Frountzos på revisionsbyrån Deloitte, som varje år släpper listan Football Money League över världens rikaste fotbollsklubbar.

Enligt Kuper grundar sig snacket om fotbollsbubblor oftast om moralpanik.

- Jag har haft det här samtalet så många gånger de senaste 25 åren, varje gång priserna går upp. Det handlar mer om moral. Folk gillar inte att fotbollen handlar mer om pengar. Men det är fel att gå från det till att den onekligen kommer att kollapsa. I värsta fall får spelarna sänka lönen, till en ändå hög lön.

ANNONS

Global fotbollsmarknad

Bortsett från rika klubbägare som pumpar in medel är det tv-pengar som styr utvecklingen. Beroende på klubbens storlek motsvarar pengar från tv-avtal hälften eller en tredjedel av intäkterna. I England har de sändande bolagen vikande tittarsiffror. Men globalt växer marknaden rapidartat.

- Hälften av Premier Leagues tv-intäkter kommer fortfarande från England, vilket är galet förstås – för världen är mycket större än England. Pengarna de tjänar från England och rika länder kommer att minska medan intäkterna från resten av världen kommer att öka – mycket. Detsamma gäller för spanska ligan och Serie A, säger Kuper.

Men det finns orosmoln. Tablåstyrd tv anses vara döende.

Men gäller det även livesport?

Tv-döden en "myt"

- Det där med att linjär tv är döende skulle jag säga är lite av en myt. Det är på väg, till hundra procent, men att det är en så nära förestående död tycker jag är överdrivet. Enligt siffror från USA ökar snarare tv-tittandet hos de som tittar mest på tv. Medan de som tittar minst på tv minskar och att de byter till streaming, säger Frountzos.

ANNONS

- Livesport är fortfarande ett område där tittarna prioriterar att se på linjär tv, inte on demand. Annars är du inte riktigt med när det händer.

Men 90 minuter fotboll är lång tid. För den yngre generation, menar Kuper.

Hellre höjdpunkter

- Men det finns andra sätt för klubbar att tjäna pengar på folk som kollar på Youtube och Facebook. Jag kan föreställa mig att Facebook köper rättigheter för att visa höjdpunkter för nästa VM. De här bolagen har en enorm räckvidd och är duktiga på att tjäna pengar på annonser.

- Vad folk i allt större utsträckning börjar göra är att se höjdpunkter, och "giffar". Roliga ögonblick, mål eller ett domslut. Det fungerar nog bättre på Facebook eller Google än att se hela matchen där. Unga människor brukar inte, vanligtvis, fokusera på någonting i 90 minuter i sträck, säger Kuper.

ANNONS
TT

ANNONS