Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Djurgårdens målvakt Niklas Svedberg framför tomma läktare under ishockeymatchen i SHL mellan Frölunda och Djurgården. Bild: MICHAEL ERICHSEN
Djurgårdens målvakt Niklas Svedberg framför tomma läktare under ishockeymatchen i SHL mellan Frölunda och Djurgården. Bild: MICHAEL ERICHSEN

Sponsringsexperten: "Hockeyn riskerar att drabbas dubbelt"

Coronaviruset slår hårt mot idrotten. Ishockeyn riskerar att drabbas extra hårt.
– Risken är att det slår hårdare mot hockeyn än mot fotbollen, säger Andreas Ottermark, VD för ISP som säljer sponsorrättigheter på den svenska marknaden.

Nyligen beslöt Svenska Ishockeyförbundet att ställa in årets SM-slutspel. Därmed missade klubbarna chansen till en inkomstbringande avslutning på säsongen, som i många fall är skillnaden på plus eller minus i boksluten.

Direkt efter avslutad säsong inleds generellt arbetet med den kommande. Det handlar bland annat om att skriva avtal med nya och gamla sponsorer.

På grund av coranautbrottet riskerar det arbetet att avstanna helt, menar sponsringsexperten Andreas Ottermark.

Ingen kan med säkerhet säga när evenemang likt fotbollsallsvenskan eller SHL-matcher i ishockey kan komma igång igen.

Kan bli kortsiktig svacka

– Hockeyn riskerar att drabbas dubbelt. Först det inställda slutspelet och nu all osäkerhet under införsäljningsperioden av nästa säsong, säger Andreas Ottermark, som arbetar tätt ihop med bland andra Malmö Redhawks och Djurgården Hockey.

Enligt honom består många elitklubbars intäktsmodell av lika delar sponsring, centrala rättigheter (bland annat tv) och publik.

En tredjedel är kopplat till sponsorskap där företag i vissa fall har tappat stora intäkter de senaste veckorna.

– Jag har pratat med ISP:s största partners, och de kommer vara med och fortsätta stödja idrotten, initialt med motsvarande belopp, samtidigt så kan de bli en kortsiktig svacka om inte samhället kommer igång igen. Folk kommer nog avvakta med besked tills de vet hur mycket deras egna verksamheter påverkas fullt ut, säger Andreas Ottermark.

Han ser en skillnad mellan de två stora lagidrotterna, fotboll och ishockey.

– Risken är att det kommer slå hårdare mot hockeyn än fotbollen. Vi ska presentera konsekvensanalyser för klubbarna i slutet på veckan, säger han.

"Bom stopp i maskineriet"

Förklaringen är att fotbollen, vars säsong inte har startat ännu, ändå har de flesta stora sponsoravtal på plats. Ishockeyn befinner sig i en annan fas. Här ska klubbarna mitt under brinnande coronaepidemi övertyga företag om att satsa osäkra resurser på sponsring.

– Just nu är det bom stopp i maskineriet, nyförsäljningen står still, säger Andreas Ottermark.

Han ser dock en möjlig uppgång redan i sommar.

– Kommer allsvenskan bara igång i juni, juli tror jag att det går att rädda de totala intäkterna för fotbollsklubbarna. Och på publiksidan kan det bli ett uppsving i sommar. Många kommer sannolikt stanna hemma i stället för att åka på semester utomlands. Det kan öka publiksiffrorna för de allsvenska klubbarna, säger Andreas Ottermark.

Frölundas ordförande Mats Grauers. Bild: DANIEL STILLER
Frölundas ordförande Mats Grauers. Bild: DANIEL STILLER

Mats Grauers är ordförande i Frölunda HC. Han delar inte Andreas Ottermarks uppfattning att ishockeyn riskerar att drabbas hårdare än fotbollen.

Frölunda tror inte på någon skillnad

– Han kan säga att hockeyn har större problem, men jag menar att all idrott har samma problem. Kommer inte allsvenskan igång finns inte de pengarna att betalas in till Blåvitt heller, säger Grauers.

Frölundas ordförande fortsätter:

– Problemet är att ingen vet någonting just nu. Det finns företag som inte kommer beröras och snarare få ett uppsving, andra företag får jätteproblem. Det vet man inte. Vi får vara ödmjuka här och möta marknaden försiktigt, säger Mats Grauers.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.