Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Foto: Bildbyrån/GP

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Rylander: Här är förslagen för att lyfta CHL

Champions Hockey League är framtiden. Men vad krävs för att svenska fans ska inse det? Jag har några förslag.

Jag vet att jag kritiserat den europeiska hockeyturneringen en del under åren. Det har funnits bristfälliga tv-sändningar, en usel liverapportering, korkad speltid och en överskattning av produkten, bland annat.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Naturligtvis skulle svenska lag ha toksänkt biljettpriserna för att lockat folket till arenan.

För kvaliteten på hockeyn är ofta wow-mässig.

Det blir ett helt annat spel när finska eller tjeckiska lag kommer på besök än när det är Rögle, Leksand eller Örebro som bjuder på motstånd.

Till nästa säsong kommer antalet lag att bantas från 48 till 32 – och enbart sportsliga grunder ska få din klubb kvalificerad. Det blir ett lyft, förstås – och nu kommer endast fem svenska lag (mot åtta i dag) att kunna spela i Europa.

Men hur lyfter du intresset – även i Sverige?

Jag har några enkla förslag.

  1. Sänk biljettpriset – för att ge fansen en ögonöppnare. Satsa i Sverige dessutom på en vettig pr-kampanj som marknadsför de lag som kommer på besök.
  2. Arbeta för att få med KHL-lagen. Bjud in ryska mästaren som wild card. I en mästarturnering ska naturligtvis de bästa spela.
  3. Byt speltid. Att lira klockan 20 på en tisdag är idiotiskt för att locka barnfamiljer som ska upp till skola och jobb dagen efter. Vad sägs om helgmatcher?

 

I kväll kommer det, trots Göteborgs stads försök att skrämma bort så många som möjligt, 6 044 till garaget Frölundaborg för att se finalen i Europas finaste hockeyturnering.

Frölunda skrinnar för sin andra titel i CHL på tre år – och jag hoppas naturligtvis att det blir en föreställning att minnas.

I år får vinnaren 1,5 miljoner kronor i prispengar – men redan om sex år har den summan stigit markant. Företaget Infront har redan köpt rättigheterna för sex år framåt – och det sista året på kontraktet får vinnaren 7,5 miljoner kronor!

Det tror jag inte att någon klubb tackar nej till – och det visar hur hårt bolaget faktiskt tror på turneringens framtid.

Mitt bästa minne från CHL?

Hmm, svårt.

Men det var fantastiskt att se Frölunda köra över Dick Axelssons blågula HC Davos inför en helt galen hemmapublik i Schweiz – och jag älskade att se 300 Sheffield Steelers-fans klä upp sig i orange och fira som ett VM-guld när laget faktiskt fick in ett mål i Frölundaborg.

Deras ramsa ”Let’s pretend we scored a goal” var magisk.

TILL SIST: I kväll lyfter Joel Lundqvist bucklan igen – och det är grunden till en ny guldsäsong för Frölunda. Precis som i fjol måste laget bli påmint om hur läckert det faktiskt är att lyfta en buckla.

Är vi överens om det?

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.