Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/6

Olofssons segermål en ekonomisk succé för Frölunda

Frölundas avancemang till semifinal är inte bara ett välkommet sportsligt besked – det ger också klirr i kassan.

I och med att Frölunda enbart budgeterar med grundseriespelets intäkter ger alla hemmamatcher i slutspelet ett välkommet plus på sista raden i kommande bokslut.

– Vi är noga med att vi ska ha en sund ekonomi i verksamheten. Men det är sporten som är drivkraften. Det kan låta slarvigt men just nu funderar vi inte i ekonomiska termer. Vi gläder oss åt att sporten är framgångsrik, säger Mats Grauers. 

Tidigare har det rapporterats om att varje slutspelsmatch på hemmaplan ger i runda slängar en miljon kronor i intäkter. Frölundas ordförande Mats Grauers vill dock vänta med att kommentera summor tills kalkylen är färdigräknad. 

– Det var mer ett antagande och är inget jag står bakom. Jag tycker att det är vår plikt att vara försiktiga tills vi har alla fakta. Sen är det såklart positivt att gå till slutspel, det är ofrånkomligt. Men när du frågar vad varje match ger är det lite mer osäkert. Det får vi ta när vi är klara med slutspelet, säger han. 

Högt tryck på biljetter

Biljettförsäljningen till matcherna i Scandinavium går som smör i solsken. Till söndagens inledande semifinal var det på torsdagskvällen sålt cirka 7000 biljetter. 

Kommer Victor Olofsson få en rejäl bonus som tack för sitt mål?
– Vi har gått från den tiden när man går ner i omklädningsrummet och delar ut pengar. Det fungerar inte så i dagens Frölunda. Det är klart roligt för individen, och oss som förening när han avgör. 

Vad säger du om stämningen på den avgörande kvartsfinalen?
– Man blir glad för att det är så mycket supportar på plats. Och för det sättet som laget fick stöd. Det var magiskt. Vissa stunder stod hela publiken upp. Det är roligt för föreningen. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.