Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Indianernas Krystian Pieszezk under speedwaymatchen i Elitserien mellan Smederna och Indianerna den 7 juli 2019. Bild: MAXIM THORÉ
Indianernas Krystian Pieszezk under speedwaymatchen i Elitserien mellan Smederna och Indianerna den 7 juli 2019. Bild: MAXIM THORÉ

Indianerna inspireras av Frölunda – startar utredning

I veckan kom beskedet att det amerikanska fotbollslaget Washington Redskins ska byta sitt namn. Frölunda har sedan tidigare kommunicerat att de ska göra en varumärkesutredning – och nu meddelar speedwayklubben Indianerna att de kommer göra detsamma.

Debatten om idrottslag med namn rörande amerikanska urfolk har brunnit het de senaste veckorna.

I USA, där debatten varit hetast, har främst ishockeyklubben Chicago Blackhawks och det amerikanska fotbollslaget Washington Redskins varit i ropet för kritik.

Tidigare under veckan kom beskedet att Washington kommer att byta ut namnet de haft sedan 1933.

I Sverige har debatten också tagit fart.

I Göteborg har Frölunda Indians hamnat i blickfånget. Klubben har meddelat att de har startat en varumärkesutredning för att se över namnet.

Kaptenen, Joel Lundqvist, har dock tidigare sagt till GP att han gärna ser att namnet och loggan på bröstet blir kvar.

– För mig är indian en krigare, nån som går på jakt. En hårding. Jag tycker att det varit ett passande namn att ha, sa han till GP då.

LÄS MER: Kapten Lundqvist vill behålla indianen i Frölunda

Nu meddelar speedwayklubben Indianerna att kommer att starta en liknande utredning som Frölunda.

– Redskins kan jag tycka är lite en annan form av ordet, som är lite mer historiskt förknippat med själsord. Frölunda ska göra en utredning och en analys, så som jag har tolkat det. Det är lite samma för oss i så som vi tänker. Vi ska göra en analys av vårt varumärke, säger klubbens ordförande Markus Engman till SVT.

Speedwayklubben har haft sitt namn sedan 1940-talet, och ser helst att de kan behålla sitt namn.

– Det skulle vara väldigt påverkande för oss om vi får byta namn. Vi har haft ett så pass starkt varumärke i över 70 år nu, säger Engman till SVT.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.