Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

"Jag har inget med mästerskapet att göra. Men jag vill försöka klättra upp i toppen innan de två sista racen", säger Johan Kristoffersson som regerat de två senaste STCC-helgerna. Arkivbild.

Het Kristoffersson vill upp i STCC-toppen

Johan Kristoffersson är het och radar upp segrar. På söndag jagar han nya triumfer när Västkustloppet, säsongens fjärde deltävling i STCC, 50-årsjubilerar på Falkenbergs motorbana.

Johan Kristoffersson har dominerat de två senaste STCC-helgerna. Sex raka kvalsegrar och fyra vinster skulle göra vilken förare som helst segertippad i mästerskapet, men inte Johan. Han skippade premiären och kommer att missa ytterligare två deltävlingar under säsongen. Orsaken är satsningen på rallycross-VM.

- Jag har inget med mästerskapet att göra. Men jag vill försöka klättra upp i toppen innan de två sista racen, säger han.

Han menar att STCC ändå är viktigt för honom.

- Jag kör STCC för det hjälper mig att bli en bättre rallycrossförare.

Det tycks ge resultat. För efter segern på hemmaplan i Höljes förra helgen leder han nu rallycross-VM 31 poäng före Petter Solberg.

Till Falkenberg kommer han med en klar målsättning.

- Det är tuff konkurrens med små marginaler, men jag har aldrig vunnit STCC på Falkenberg. Kanske är det dags nu.

Ny gummiblandning

Förutsättningarna för alla team ändras inför loppet. STCC byter gummiblandning i däcken. De nya däcken blir hårdare och kommer att gå lite långsammare men kommer i gengäld att hålla längre.

- Det ska bli bättre race och mer offensiv körning, förklarar STCC:s sportchef Thomas Johansson.

Bilarna är tunga och det har lett till att däcken tidigare tagit slut fort och loppen blivit statiska. Förarna vill se till att däcken håller hela vägen.

- Tidigare höll däcken i sex-sju varv. Nu ska de hålla i 16-17. Vi hoppas förarna ska våga attackera mera.

Kör för morfar

Västkustloppet är en institution i svensk racing. Den första tävlingen kördes på Skreabanan 1952. Men 1967 flyttade loppet till den nyanlagda Motorbanan. Reine Wisell vann det året formel 3-loppet före Freddy Kottulinsky och en inte helt okänd Ronnie Pettersson.

Mikaela Åhlin–Kottulinsky som står på startlinjen på söndag är Freddys barnbarn.

- Det vore ju fantastiskt kul om jag kunde få till det 50 år efteråt, säger hon hoppfullt.