Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Superarenans smekmånad snart över

Sävehof har inledningsvis fått en arena-effekt med ökat publiksnitt för både herrar och damer. Samtidigt varnar klubbens marknadschef för att man fortfarande njuter nyhetens behag. – Det är nu det hårda arbetet börjar, säger Mats Janson.

När Sävehof i september flyttade tvärs över gatan kom man till en supermodern arena med stora möjligheter.
Men också till en vardag med ökade kostnader. 

Miljoner omsätts

Den ekonomiska skillnaden jämfört med tillvaron i gamla Partillebohallen är cirka 3,5 miljoner kronor om året för att klara de nya kraven i form av ökade omkostnader och investeringar.
Cirka två miljoner kronor av den summan ska tas hem genom reklam, sponsring och olika samarbeten.

Drygt 1,3 miljoner ska tas in via försäljning av matchbiljetter och säsongskort.
Rent krasst innebär det att Sävehofs två representationslag måste spela en så bra och attraktiv handboll att publiken tycker att det är värt att komma.

Pekar åt rätt håll

Hittills pekar både siffror och resultat åt rätt håll.
Efter de fem inledande omgångarna hade damlaget i nya arenan totalt lockat 8 528 personer – en ökning med 4 513 personer jämfört med samma tid förra året i Partillebohallen.

Motsvarande siffror för herrlaget var 10 041 – en ökning med 4 327 personer.

Man ska dock ha klart för sig att det är lite av glädjesiffror eftersom premiäromgången i nya arenan lockade fullt hus med 3 700 i publiken. En publiksiffra som inte uppnåtts sedan dess och en siffra som dessutom läggs i båda lagens publikstatistik. 

Snittsiffrorna viktiga

– Till slut är det ändå snittsiffrorna under säsongen som är mest intressanta för oss – klarar vi de målen så klarar vi även de ekonomiska målen när det gäller publikintäkterna, säger marknadschefen Mats Janson till GP.

Inför flytten till nya arenan höjdes snittkraven.

I fjol budgeterande men med ett snitt på cirka 800 för damerna och cirka 1 200 för herrarna. 
Nu krävs runt 1 100 för damerna och cirka 1 800 för herrlaget, snittsiffror som man under inledningen av säsongen klarat med råge. 

Under de fem första omgångarna snittade damerna 1 706 personer medan herrarnas publiksnitt i serien låg på 2 008.

De toppar publikligan

– Damerna toppar den svenska publikligan medan herrarna publikmässigt ligger på tredje plats, säger Mats Janson efter den lyckade inledningen.

Han och övriga i Sävehofs ledning vet dock att det kan bli betydligt kärvare tider om de inte lyckas locka publiken även i fortsättningen.
– Det är vi beredda på.  Erfarenheten som de flesta kommuner och klubbar gör med en nya arena är att första halvåret går fint och är lite av nyhetens behag. Sedan får man jobba både hårdare och bredare för att nå publiken, det har vi också en plan för, säger han.

Ett minus hittills för Sävehof är att man inte sålt lika många säsongskort som man hoppats på.
– Det måste vi förbättra och kanske hitta nya former för. Vi är fortfarande lite i det läget att vi boar in oss i den nya verksamheten och testar olika vägar för att öka våra intäkter, säger Mats Janson. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.