Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Bildbyrån

Efter tunga smällen – supportrar swishar sitt stöd till Sävehof

Ett inställt slutspel innebär ett intäktsbortfall på en miljon kronor. Då har Sävehof startat en swishkampanj – som har fått supportrarna att sluta upp.
– Det här visar att när det väl gäller, då ställer folk upp, säger Denny Bågenholm, evenemang- och kommunikationsansvarig i Sävehof.

Coronavirusets spridning har gjort att nästan alla idrottsevenemang de kommande månaderna har ställts in eller skjutits upp.

En utveckling som innebär att flera klubbar runt om i Sverige i olika idrotter lider svårt ekonomiskt.

För landets elithandbollsklubbar är säsongen över. SM-slutspelet på både dam- och herrsidan ställdes in. Likaså den sista omgången av herrarnas seriespel.

För IK Sävehof betyder det att klubben går miste om dubbla slutspel, då både dam- och herrlaget kvalificerat sig dit, något som innebär ett intäktsbortfall på i runda slängar en miljon kronor.

– Om vi räknar mot förra året när vi gick hela vägen på både herr- och damsidan så är förlusten nog betydligt mer än en miljon. Men det är svårt att säga, det beror på vilka man möter i ett slutspel och så också. I fjol hade vi två hemmamatcher mot Alingsås i finalspelet, bara där drog vi nästan in uppåt en miljon. Men utifrån vad vi hade räknat med att dra in i år så är det nog någonstans runt en miljon vi förlorar i intäkter. Sedan hade vi fortfarande haft utgifter, men det blir ändå ett stort tapp totalt, såklart, säger Denny Bågenholm, evenemang- och kommunikationsansvarig i Sävehof.

Har sålt 1500 fiktiva biljetter

När dessutom klubbens stora flaggskepp och kassako Partille cups vara eller inte vara den här sommaren är osäkert faller det sig naturligt att Sävehof, precis som många andra klubbar, står inför en stor utmaning ekonomiskt.

I hopp om att skaffa sig ett plåster på ekonomi-såren startade klubben inför den sista omgången av Handbollsligan en swishkampanj där supportrar erbjöds att köpa matchbiljett till mötet med HK Malmö – trots att matchen var tänkt att spelas inför tomma läktare, en så kallad soffbiljett.

Ett initiativ flera föreningar använt sig av de senaste veckorna.

Men när slutomgången ställdes in valde mästarna att skruva på kampanjen och i stället sikta in sig på att sälja ut ett fullsatt Partille arena med 4100 åskådare. Där biljetten kostar 50 kronor/st.

Hittills har 1500 fiktiva biljetter köpts upp. Det tickar ständigt uppåt.

– Folk verkar väldigt positiva och vi har fått in en tredjedel av det vi hade önskat, säger Bågenholm som inte nog kan betona hur viktigt han tycker att stödet är.

"Gillar inte stå med mössan i hand"

Både ekonomiskt men kanske främst symboliskt.

– Det ger oss självförtroende. Det visar att folk bryr sig om det vi gör, även om vi hela tiden kämpar med våra publiksiffror. Men det här visar att när det väl gäller, då ställer folk upp.

Han tillägger:

– Vi är väldigt försiktiga med att be om pengar av våra medlemmar eller våra supportrar. Vi lever i det här gamla hederstänket att vi vill inte gnälla eller tjata, vi vill såklart klara oss själva. Vi gillar inte att stå med mössan i hand. Det är viktigt att veta att det verkligen behövs när vi gör det nu. Och jag tycker det är så skönt att känna att folk i kommunen och föräldrar till våra ungdomar och alla andra visar det här stödet. Det gör att man orkar jobba vidare när det är tufft, säger Bågenholm som samtidigt vill påpeka att klubben är medvetna om att de år långt ifrån ensamma om att kämpa med intäkterna i dessa tider.

– Vi säger inte att vi är i någon värre sits än någon annan idrottsförening eller egna företagare. Vi känner oss inte extra utsatta, men alla är utsatta. Alla är drabbade.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.