Det är tufft för idrottsklubbarna

ANNONS
|

För knappt två veckor sedan gick den anrika speedwayklubben Valsarna från Hagfors i konkurs.

Samtidigt meddelar den ena Göteborgsklubben efter den andra om ekonomiska svårigheter. Senast i raden är Redbergslid.

- Intresset är inte lika stort som det var för några år sedan, säger Thomas Ejderhov, chefredaktör för Idrottens affärer.

Hans tidning följer på nära håll idrottens sponsring, spelartransfers, politik, spel, tv, event och arenautveckling.

Och enligt Thomas Ejderhov finns det framförallt två stora faktorer till klubbarnas ekonomiska svårigheter.

1. Folk är mer egoistiska i dag. De prioriterar sin egen tid. Och med färre åskådare i arenorna blir det svårt för klubbarna att motivera sponsorerna att av marknadsskäl synas i den tillvaron.

ANNONS

- Förr satt kanske två kollegor på fikarasten och pratade om hur det gick för RIK i går. Så är det inte längre och det gör att det inte är mycket att satsa på för sponsorerna. Många är hyggliga och hänger med en stund ändå, men det går inte i längden.

2. Den svikande konjunkturen. Alla företags utgifter ifrågasätts. All marknadsföring har det jobbigt och sporten har ingen stark position i den bemärkelsen.

- Klubbarna lever kvar i en gammal uppfattning då man hade större uppvaktning från både publik och sponsorer. Faktum är att många klubbar lever på vatten och skorpor i dag.

Lönerna till de aktiva står för merparten av utgifterna, och den parten är för stor och det blir ett problem menar Ejderhov.

- Det är det gamla hederliga, att rätta mun efter matsäck. Man måste tacka nej ibland och inte slåss med andra klubbar om spelarna. Det är det som trissar upp lönerna, säger han.

ANNONS