Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Tony Larsson tillsammans med Henrik Lundström. Till höger firar Tobias Johansson. Bild: Bildbyrån

Biljettkampanjen gav RIK publikrekord och 100 000 kronor

Det var ingen publik på plats under Redbergslids premiär i Handbollsligan.
Trots det blev det nytt publikrekord och 100 000 kronor till klubben.
– Vi är så glada och tacksamma för stödet i dessa tider. Det betyder oerhört mycket för vår förening, säger klubbchef Tony Larsson.

Under måndagen klev Redbergslid in i den nya säsongen av Handbollsligan.

Trots ledning i princip hela matchen blev det till slut en uddamålsförlust med 28-29 mot Aranäs. Inte mycket att glädja sig åt, alltså.

Desto roligare var det som hände utanför planen. Trots att ingen publik var tillåten, och att matchen spelades i den mindre Lundenhallen, slog nämligen klubben sitt publikrekord i grundserien. Hela 5 680 biljetter löstes till bataljen.

– Det var en kul grej som växte fram under sommaren. Man får försöka hitta lite roliga aktiviteter så här i coronatider. Vi tyckte att detta var något som ändå är rimlig att kunna slå. Det var roligt att vi kunde lösa det till slut, säger RIK:s klubbchef Tony Larsson.

Att lösa en biljett kostade 20 kronor, till skillnad från den ordinarie ungefärliga kostnaden på 140 kronor. Därmed går det att tvista om hur detta publikrekord ska räknas.

Vill hitta på ”festlig” aktivitet när pandemin är över

Effekten av publikrekordet blev dock tydlig.

– Vi har inte haft så mycket kostnader för denna kampanj, så det var lite därför som vi tyckte att det var intressant. Vi har mest marknadsfört på sociala medier och det innebär inte så stora omkostnader. Vi gör en nettovinst på nästan 100 000 kronor, vilket är gigantiskt mycket pengar, säger Larsson.

Vad betyder det för föreningen att kunna dra in 100 00 kronor i sådant här läge?

– Det gör jättemycket. Vi har många hål att stoppa pengar i just nu. Det gäller att hitta olika sätt att få in pengar på. För oss betyder det extremt mycket att få in dessa, säger Larsson.

Trots framgången med kampanjen så lär den inte återkomma varje vecka.

– Nej, det tror jag inte. Det får inte bli för mycket eller osmakligt, för då tror jag inte att man får det stödet. Det gäller att ha ett mål att sikta på där folk känner att man kan vara delaktiga. Annars tror jag att det kommer urvattnas över tid. Det kanske blir andra typer av kampanjer under hösten dock, säger Larsson.

Hur ska ni betala tillbaka till era stöttande supportrar på hemmaplan?

– Vinna matcher, säger Larsson först halvt på skämt, halvt på allvar, innan han fortsätter:

– Vi får ta allting steg för steg. Vi får hoppas att den har pandemin släpper, och då kan vi kanske fira med en stor gratismatch för alla Göteborgare. Något festligt matchtillfälle när det är läge. Någon festlig aktivitet får vi hitta på när pandemin släpper, det ska vi göra.

Larsson avslutar med att skicka en hälsning till RIK-fansen:

– Vi är så glada och tacksamma för stödet i dessa tider. Det betyder oerhört mycket för vår förening. Vi lever lite månad för månad, så när man får detta typ av kvitto betyder det att vi gör någonting bra. Både för elitverksamheten, men också för barn-och ungdomsverksamheten.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.