Här skiljs agnarna från vetet

ANNONS
|

Satsningen på banracing går vidare i Göteborg. Ute på Frihamnspiren jobbas det som aldrig förr för att få klart allt inför nästa helgs Göteborg City Race. Bland annat har helt nya läktare kommit på plats och banan har fått en delvis ny utformning.

- Nu har vi läktare som inte behöver plockas ner efter arrangemanget och vi har vridit på den så att man inte längre sitter under bron, säger Thomas Lindskog, VD för arenan.

Arenan tar efter ombyggnaden 10 600 sittande gäster och tanken är att det skall gå att arrangera andra evenemang när inte bilarna finns på plats. Läktaren är placerad ungefär som i en amfiteater och den del av banan som passerar läktaren har byggts om för att bli mer underhållande.

ANNONS

Volvo Polstars Robert Dahlgren, som just nu ligger femma i förarmästerskapet i TTA, har varit med och redesignat kurvorna. Efter några testvarv på banan var han lyriskt.

- Stadionsektionen är skithäftig. Är det någonstans man kommer att kunna göra omkörningar så är det där, säger han.

Efter några varv för att värma upp bilen bjöds GP på en riktig åktur. Två varv, kanske inte i absoluta toppfart eftersom banan inte var helt ren, men i tillräcklig hastighet för att det skulle suga rejält i magen, går det att konstatera att det kommer att bli ett häftigt race nästa helg. Kurvan in mot stadion, som kommer direkt efter banans längsta raksträcka, är tvär och tvingar förarna att bromsa in aggressivt. Det kommer, enligt Robert Dahlgren, att innebära en bra chans att positionera sig och försöka köra om just framför läktarna.

- Det kommer att bli ett häftigt race. Det är nästan så jag skulle vilja se det från läktaren själv, säger han och skrattar.

- Det här kommer definitivt att bli ett race som skiljer agnarna från vetet och jag tror att det kommer vara en del teamägare som kommer att klia sig i huvudet efteråt, säger han.

Att sitta i en TTA-bil är något helt annat än att sitta i en STCC- eller WTCC-bil, säger Dahlgren. Till exempel är TTA-bilen bakhjulsdriven och har högre motoreffekt.

ANNONS

- Den här bilen är en riktig racerbil från första skruven. Den är betydligt lättare att köra än standardbilarna när den är varm, men betydligt svårare när den är kall ..., säger han.

I år körs två race på City arena, dels det nästa helg och dels finalen den 28–29 september, och för att utnyttja anläggningen även när det inte är tävlingar sker en ständig utveckling av området. Tanken är att det skall bli en multiarena med en mängd olika aktiviteter. till exempel finns inom kort en gokart-bana som är öppen för allmänheten och en konferensanläggning. Dessutom har redan Göteborgsvarvets seedningslopp gått här under de senaste åren.

- Planen är att öppna banan för till exempel rullskidåkare och inlinesåkare, så att de har ett bra ställe att träna på, säger Thomas Lindskog. Förebilden är Albert Park i Melbourne, där motorbanan bara är en del i hela anläggningen.

Ålder: 32 år

Bor: Skellefteå

Team: Volvo Polestar Black R

Debut: Gokart 1989, racing 1997.

Första racingbilen: Formula Ford, 1600cc Swift -97.

Banans längd: 1 650 m

Maxhastighet: 225 km/h

Publikkapacitet: 10 600 sittplatser

Banan öppnade: 2008

Racetider TTA:

Fredag 15 juni

Test 1 14.00–15.00

Test 2 17.00–18.00

Lördag 16 juni

Kval 11.00–11.20

Race 15.00–15.40

Antal sålda biljetter hittills: Ca 7000

ANNONS