Det var många som gladdes när Robert Dahlgren förra året fick lyfta STCC-bucklan för första gången. Mannen som kallades "den ständige tvåan" fick äntligen stoltsera överst på pallen. Då deklarerade han trosvisst:
- Jag är tillbaka nästa år för att försvara min titel med målet att i fortsättningen bli kallad för "den ständige ettan".
Den kanske störste utmanaren till titeln, Johan Kristoffersson, kom fyra. Men då hans satsning på rallycross-VM krockade med STCC körde han bara fyra av sju tävlingsdagar. Räknar man enbart de fyra loppen vann Kristoffersson över Dahlgren med 215 mot 212 poäng.
- Målsättningen i år är att vara med att utmana om titeln. Men man får komma ihåg att det är ett av de tuffaste startfälten i STCC på många, många år, säger Kristoffersson.
Även STCC:s styrelseordförande Hans Bååth tror att det är öppet om vem som ska ta titeln.
- Jag är övertygad om att vi kommer att få se överraskningar, säger han.
Inget problem att hoppa
Johan Kristoffersson leder VM-serien i rallycross. I helgen vann han i Montalegre i Portugal den andra raka segern. Det snabba hoppet över till en STCC-bil bekymrar honom inte.
- Jag har lätt för att anpassa mig till olika bilar. Det är inget problem, säger han.
Helgen efter STCC hoppar han tillbaka in i rallycrossbilen för en ny deltävling, då på Circuit Jules Tacheny i Belgien.
- Visst är det lite annorlunda att köra rallycross. Men till slut handlar det om tre pedaler, en ratt och en växelspak så det är inte så stor skillnad.
Flera andra utmanare
Bakom de två giganterna finns det andra som utmanar om titeln.
• Daniel Haglöf, förra årets femma.
- Jag tippar mig själv som vinnare, före min teamkompis "Robban" Dahlgren, säger han.
• Veteranen Fredrik Ekblom, tvåa i fjol, är tillbaka i nytt team, Westcoast Racing.
• Micke Ohlsson, Tobias Brink och Philip Morin är andra namn som nämns.
Förare som försvunnit sedan i fjol är bland annat trean Fredrik Blomstedt, Dennis Strandberg och Ruben Kressner.
Nytt för säsongen
STCC gör inför säsongen om tävlingsformatet igen. Man återgår till två race per tävlingshelg och återinför den omvända startordningen.
Nytt för säsongen är också en tävlingshelg på Rudskogen i Norge i september. Det är den femte banan utanför Sverige i STCC:s historia som får arrangera ett race. Samtidigt försvinner Solvalla som tävlingsarena.
STCC kommer i år också att innehålla en junior-klass, JTCC, som får status som junior-SM. Åtta förare är hittills anmälda.
Fakta: STCC säsongen 2018
4–5 maj: Knutstorp
16–17 juni: Anderstorp
7–8 juli: Falkenberg
18–19 augusti: Karlskoga
8–9 september: Rudskog, Norge
21–22 september: Mantorp Park
Källa: STCC
Fakta: Förare i STCC 2018
1. Robert Dahlgren, Cupra TCR
3. Johan Kristoffersson, VW Golf GTI
4. Oliver Söderström, VW Golf GTI
7. Andreas Wernersson, VW Golf GTI
14. Fredrik Ekblom, VW Golf GTI
15. Oskar Kruger, VW Golf GTI
19. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, Cupra TCR
20. Mattias Andersson, Honda Civic Type-R
21. Andreas Ahlberg, VW Golf GTI
22. Albin Wärnelöv, VW Golf GTI
23. Alex Andersson, Audi RS3 LMS
26. Jessica Bäckman, VW Golf GTI
29. Andreas Bäckman, VW Golf GTI
36. Micke Ohlsson, Audi RS3 LMS
37. Daniel Haglöf, Cupra TCR
44. Olli Kangas, Cupra TCR
59. Poker Wallenberg, Audi RS3 LMS
69. Hugo Nerman, VM Golf GTI
71. Tobias Brink, Audi RS3 LMS
81. Niclas Oscarsson, VW Golf GTI
86. Philip Morin,Cupra TCR
Fakta: Det nya tävlingsformatet
Så går tävlingarna till:
Test 1 och 2: Körs vardera 30 minuter.
Kval 1: Alla bilar kör 20 minuter.
Kval 2: De tolv bästa kör ytterligare 10 minuter.
Startuppställning race 1 för de tolv bästa enligt resultat i kval 2, för övriga enligt resultat i kval 1.
Startuppställning race 2 tillämpas åter omvänd startordning, så den som kommer på plats tio startar i poleposition, nian i andra rutan och så vidare. Övriga startar enligt resultat i kval 1 och 2.
De fem snabbaste i kval 2 får poäng enligt skalan 5, 4, 3, 2 och 1 poäng.
Race 1: 20 minuter.
Race 2: 20 minuter.
Poäng i varje heat: 25–1–15–12–10–8–6–4–2–1.
Varje tävlingsdag koras en vinnare för den tävlingsdagen. Maxpoäng under en tävlingsdag är 55.
De tre bästa poängplockarna i respektive deltävling får placeringsvikter 30, 20 respektive 10 kg i sin bil under hela nästkommande tävlingshelg.
Också däckreglementet justeras. Varje förare har åtta nya och åtta begagnade däck per bil och tävlingstillfälle till sitt förfogande mot tidigare tio. Första tävlingen på Knutstorp gäller dock 16 nya däck.
Källa: STCC
Fakta: STCC utanför Sverige
1999–2001, 2004: Mo i Rana, Norge (totalt 8 lopp)
2001, 2010–2012: Jyllandsringen, Danmark (8 lopp)
2005–2009: Våler, Danmark (6 lopp)
2017: Alastaro, Finland (3 lopp)
2018: Rudskogen, Norge (premiär 2018)
Källa: STCC