Ge Gamla Ullevi till alliansen

ANNONS
|

Bistra tider, trots den blåvita guldjakten och Örgrytes desperata kamp för nytt allsvenskt kontrakt.

Det finns mycket att säga om nya Gamla Ullevi, tillräckligt mycket för att vara värt en egen mässa, men det här handlar om nuet.

Alliansklubbarna har ett ettårigt avtal, det finns ett överhängande hot om att det kommunala fastighetsbolaget Higab höjer hyran rejält till nästa säsong, det är naturligtvis den allra enklaste vägen, det går inte ihop, hur mycket saknas? Ja, det får hyresgästerna betala.

Det finns andra – bättre – lösningar.

Göteborg har under många år jobbat stenhårt på att etablera sig som evenemangsstaden. Staden Göteborg har skaffat sig en identitet genom idrotten. Fotbollen har spelat en mycket viktig roll, mycket tack vare IFK Göteborgs sanslösa Uefacups- 80-tal.

ANNONS

Medvetenheten om idrottens betydelse finns på många håll i Sverige, i Karlstad, Jönköping, Borås, Örnsköldsvik och Skellefteå.

I Göteborg säger man si men gör så.

Den enklaste vägen ut ur problemet är att skänka alliansen Gamla Ullevi. Fotbollsföreningarna i stan har mycket att lära än när det gäller arrangemang, men de kan den biten betydligt mycket bättre än ett kommunalt fastighetsbolag.

Att få ansvaret ger ett incitament att hitta kreativa lösningar på problemet. Ett av dem är bara en månad bort, då fotbollen avslutas, då hyresgästerna går i idé i fem månader, vem skall då betala kalaset (driften)?

Det blir dyrare nästa år. IFK Göteborg har tack vare spelarförsäljningar pengar i kassakistan igen och klarar rent ekonomiskt en hyreshöjning. Gais och Öis gör det inte. Är Örgrytes allsvenska biljett en tur och retur till superettan måste verksamheten flyttas till Valhalla igen och Gais kan, åtminstone i förhandlingsskedet, säga nej tack till Higabs 350 miljoners-bygge.

Då krävs det rätt många landskamper på damernas nationalarena för att lindra driftsunderskottet.

När det gäller fotboll är jag värdekonservativ. Då sitter jag i överhuset, bär mina randiga byxor med stolthet och avslutar kvällen på Äventyrsklubben med whisky och cigarr och samtalen där handlar bara om att det var bättre förr.

ANNONS

Det gäller också namn på fotbollsarenor. Gunnar Gren-stadion är namnet vi föredrar på Äventyrsklubben, vi accepterar Gamla Ullevi men i det här läget, med klubbar som måste sälja spelare för att klara driften, då gäller det att få kulorna att rinna inåt på varje tänkbart sätt. Det är bättre att sälja ett namn än att tvingas saluföra de spelare som kan fylla den nya arenan.

Så låt klubbarna sälja namnet. Det är samma betongkoloss även om den heter Icastadion.

I Malmö äger MFF 25 procent av Swedbankstadion. Elfsborg äger sin arena genom dotterbolaget Borås Arena AB. I Karlstad är Löfbergs Lila arena en del av Färjestadskoncernen. Samma sak gäller Jönköping och HV 71.

Det går att göra här också.

Gais fyller arenan mot Malmö. Det som behövdes var en kreativ lösning på ett svårt problem. En fredagsmatch i oktober, tämligen ointressant när det gäller fotbollshöstens dramatik i topp och botten.

Sponsorerna betalar kalaset, sändande tv-bolag får den inramning de vill ha, sponsorerna får maximal exponering av det de vill sälja och spelarna får en ljudkuliss som gör dem till bättre spelare.

Låt det bli framtidens melodi. Huvudsaken är att arenan är fylld, vem som betalar för biljetterna spelar absolut ingen roll.

ANNONS
ANNONS