Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hälsoexpertens tips inför Göteborgsvarvet: "Pannben som gäller"

Annika Sjöö blev känd hos den breda massa genom sin medverkan i Let´s Dance och sedan dess har hon sysslat med kostrådgivning och programledning av "Du är vad du äter". Hon har också sprungit Göteborgsvarvet flera gånger och delar gärna med sig av sina bästa tips. - I slutet är det pannben som gäller, säger Annika Sjöö.

På lördag är det dags. Över 60 000 personer kommer att samlas i Göteborg för att springa det årliga Göteborgsvarvet. Mångfalden kommer vara stor när allt från rutinerade elitlöpare till nytillkomna motionärer, tillsammans, ska löpa 21 km.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

En av alla tiotusentals som ska ge sig ut på gatorna är proffsdansaren, kostrådgivaren och programledaren Annika Sjöö. Med två tidigare varv i bagaget och goda kunskaper kring hälsa, samt träning, delar hon mer än gärna med sig av sina bästa tips till den som ska springa för första gången. 

Enligt Sjöö handlar det till viss del om en mental kamp.

- Man ska först och främst förbereda sig på att det kommer vara långt och vid Övre Husargatan så brukar mina ben kännas som cementblock... då är det pannben som gäller!

Är det första loppet lättare ur den aspekten att man inte vet vad som väntar?

- Ja det skulle jag nog kunna säga faktiskt. Men sen är ju känslan när man lyckats och tagit sig i mål helt fantastisk.

Ett vida känt grepp för att hjälpa till med den mentala biten är musik. Något som rekommenderas av Sjöö.

- Jag brukar alltid ha musik i ena örat, jag gillar liksom att höra atmosfären samtidigt som jag lyssnar på musik.

Vilken musik föredrar du?

- Oj... det beror ju på, men jag gillar lite gladare musik så som schlager.

Inget mer ilsket som Rammstein eller liknande?

- Nej gud nej, det funkar inte för mig! Men det finns nog andra som gillar det, skrattar Annika Sjöö.