Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Foto: Bildbyrån

Balkander: Det är inte i år vi skall slå våra rekord

Som vi har laddat. Lyssnat till råd. Och satt upp målsättningar. Men också förfasats över sjukdom, träningsuppehåll och skavanker. Nu står vi där. Med fel och brister. Med knutna skor. Och bara ett för ögonen. Ta oss i mål. Orka de 21 kilometerna.

Som vi har laddat. Lyssnat till råd. Och satt upp målsättningar. Men också förfasats över sjukdom, träningsuppehåll och skavanker. Nu står vi där. Med fel och brister. Med knutna skor. Och bara ett för ögonen. Ta oss i mål. Orka de 21 kilometerna. 

Jag tränar inte för att tävla. Jag tävlar inte för att jag har tränat. Jag tävlar i princip aldrig, inte på riktigt, men återkommer av någon anledning alltid till just Göteborgsvarvet.

Det är svårt att förklara exakt varför. Jag tror att årets upplaga, det 38:e i ordningen, blir mitt tolfte varv. Från premiären 1989, via det personliga rekordet 1995 till en hel massa varv från 2003 och framåt. 
Om jag inte har räknat fel blir årets lopp mitt sjätte i rad. Hur man är sen till starten, känner stressen på vagnen, snubblar in i fållan just före utsatt tid och studsar lite ihop med de andra. Sedan smäller skottet och vi sticker iväg. Eller sticker och sticker … 

Med åren har jag lärt mig att spara på krutet. Ändå försöker man sträcka på sig och se lite extra snygg ut genom Slottsskogen. Skapa självförtroende genom att springa förbi. Hålla innerkurva för att tjäna sekunder. Springa på trottoaren.
Det fungerar jättebra. Fram tills Säldammsbacken. Då håller man till höger för att andra vill springa om till vänster. Det slår aldrig fel.

Ett halvmaraton handlar om disponera. Spara kraft. Bränna lagom. Kanske inte hålla igen, men undvika fel rygg. Springa sitt eget lopp. Dricka som man hade tänkt. Helst gå genom vätskestationerna. Hälla drycken i munnen och inte på tröja. 
Jag har ett råd. Vis av erfarenhet. Det kommer att bli varmt i dag. Väldigt varmt. På det reagerar vi olika. Vi svettas mycket. Varierande mängd. Vissa upp till 3,5 liter

Så drick min broder, drick. Vatten, men även sportdryck. 

Jag är ingen doktor, men vågar mig på följande löparekvation: Begränsad träning, plötslig värme, för lite vätska = ökad risk för behov av sjukvård. 2010 påminde Avenyn om ett slagfält. Gråvita ansikten i varje gatuhörn. Sjukvårdspersonal överallt. Så drick min syster, drick. 

Det är dock inte det enda vi kan påverka i dag. Rytmen. Andningen. Hållningen. Steget. Här finns sekunder att spara. Tänk på det.

Vi har alla våra mål i dag. Det gäller även mig. Jag har ingått ett vad. Att komma max 10 minuter bakom en före detta elitspelare i fotboll och helst fem minuter före en nuvarande rådgivare. Belöningen är en öl till vinnaren. Jag tänker gå för det, men inte till vilket pris som helst. I all välmening: Det är inte i år vi skall slå våra personliga rekord. 
Göteborgsvarvet är fest. Orkestrar längs banan, personliga hejarklackar och uppskattade plakat. 

Så därför: Njut av dagen, sänk tempot och lycka till där ute.