Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

TV: Här är Zlatans nya samarbete med biljätten

Det är inte bara på fotbollsplanen som Zlatan Ibrahimovic är noga med vilka steg han tar. Det gäller även utanför i affärssammanhang och med samarbeten. Senast i raden är en ny reklamfilm med Volvo. – Det finns många delar i symboliken som blir viktig för båda parter, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson.

Han går redo att gå in i sitt första mästerskap som svensk landslagskapten. Samtidigt sitter världen på helspänn och följer utvecklingen och spekulationerna kring vilken som ska bli hans nästa klubb.

Som om inte det vorde nog är Zlatan Ibrahimovic nu även aktuell med en ny reklamfilm för Volvo.

Efter att ha gjort en mycket uppmärksammad reklam för bilföretaget för två år sedan är det nu dags igen. Under måndagen släppte biljätten en trailer till reklamen där man ser Zlatan i sin gamla hemstad Paris kombinerat med matchbilder samt supportrar med bengaliska eldar.

– Du kan dra massa olika paralleller. Det är frågan om var de tar det någonstans och hur man ska koppla ihop det i dess förlängning, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson.

– Tänker man i varumärkessammanhang så ska båda vinna på det här. Vad är det då Zlatan vill att man ska framhäva? Han sa när han lämnade PSG att han gjorde det som en legend och han vill väl lite grann förstärka det.

Vad säger det om deras relation att det blir en film till?

– Zlatan i sig har ett starkt varumärke. Han står på egna ben och har fortsatt spela fantastiskt. Det kan ingen slå honom på fingrarna för och han är stark som individ så han säger och uttrycker sig som han vill.

– Vad gäller Volvo så fick den förra filmen ett stort genomslag där det handlade mycket om att man vill leva och dö i Sverige, med det mångkulturella. Att man tog ställning i en fråga där. Vilket man förstärkte än mer genom filmen Made by Sweden med alla anställda och nationaliteter i fokus. 

– För Volvos del är det en fortsättning på den delen. Zlatan är en viktig markör och en symbol för att man kan ha en bakgrund från ett annat land och ändå lyckas. Det finns många bottnar i den biten där Zlatan blir en viktig del.

Tajmingen med att Zlatan annonserat att han lämnat Paris och inte har klart med någon ny klubb. Är det ett perfekt läge sett till det intresse som finns för var han ska ta vägen eller är det riskabelt i och med att man inte vet vad det blir?

– Det här håller allting uppe. Spänningen är ju på topp och han har fokus på sig hela tiden. I alla reklam- och kommunikationssammanhang så finns det ett visst mått av ”det oväntade”. Det får oss att reagera och komma ihåg och det väcker känslor som gör att vi blir nyfikna och intresserade.

– Man brukar till och med säga att så som vår hjärna fungerar så behöver man lägga upp kommunikationen som en film med cliffhangers och annat. Så är det lite här nu; vi börjar undra, vi börjar spekulera och alla är nyfikna: ”Blir det Manchester United? Mourinho flyttade på sig, vad betyder det? Eller blir det Los Angeles? Här kommer dessutom en Volvo-film, sedan har vi EM och släppet av EM-låten.” Man kan väl lugnt säga att alla de här sakerna samspelar och höjer intresse och fokus.

Eva Ossiansson. Bild: Privat

Är Zlatan viktigare för Volvo än vad Volvo är viktigt för Zlatan?

– Zlatan är ju Zlatan. Han hade klarat sig alldeles utmärkt utan att marknadsföra Volvo. Hans profession är ju att spela fotboll och det är där han får sin huvudinkomst, men han tänker ju givetvis på hur han kan stärka bilden av sig själv och det han tror på. Så han kan dra nytta av det faktum att Volvo är den folkbil som det är och att det är den enda bilen vi ser som en svensk bil, oavsett hur ägandeskapet ser ut. 

– Det finns många delar i symboliken som blir viktig för båda parter och ska man genomföra ett sånt här samarbete ska båda parter känna att de kan dra nytta av varandra. Zlatan ser uppenbarligen själv ett värde i det här.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.