Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
I våras vann Göteborg FC Svenska cupen och firade stort på Valhalla IP där pokalen höjdes av lagkapten Beata Kollmats. Bild: MICHAEL ERICHSEN

Sponsorpengarna ökar inom damallsvenskan

På två år har Göteborg FC ökat omsättningen med fyra miljoner kronor, mycket tack vare fler större sponsorer.
– Det är dags att prata individer i stället för kön, säger en av sponsorerna, Volkswagens Henric Sundin.

När Göteborg FC 2004 flyttade från Landvetter till centrala Göteborg omsatte klubben 1,5 miljoner kronor. I dag, 16 år senare, är samma siffra 13,2 miljoner kronor.

Det är en ökning med 780 procent.

Bara under det senaste året har klubbens omsättning ökat från 10,7 miljoner kronor till 13,2 miljoner kronor.

Och enligt klubbens ordförande Peter Bronsman pekar siffrorna uppåt i budgeten även för 2020.

– Jag skulle gissa på att vi landar på plus ytterligare cirka tio procent, säger han.

Sålde 90 procent herr – trots damlag

Cirka 750 000 kronor av intäktsökningen härrör från avancemanget till Champions League, resten är kopplat till partnersidan.

Företagens intresse att kopplas samman med damallsvenskan och – i det aktuella fallet – Göteborg FC har ökat.

Andreas Ottermark är VD för ISP som säljer sponsorrättigheter på den svenska marknaden.

Han märker av en tydlig förändring.

– För 6-7 år sedan sålde vi 90 procent herr även om det fanns ett damlag med i bilden. I dag när rättighetsinnehavarna bryter isär herrar och damer och bygger en produkt av damverksamheten finns pengar att hämta, säger Andreas Ottermark.

De damallsvenska klubbarna omsatte 2018 totalt 130 miljoner kronor. 60 av dem – eller 46 procent – härrör från sponsring. Det är därmed den viktigaste intäktsposten för Sveriges bästa damfotbollsklubbar.

På två år har antalet större sponsrings- och samarbetsavtal för Göteborg FC gått från två till sex, totalt innebär det flera extra miljoner i budget. Markus Brink är vd på byggföretaget Brixly och motiverar sitt beslut att från och med hösten 2019 gå in i Göteborg FC.

Tackar nej till klubbar utan jämställdhet

– Vårt fokus är att göra konkret skillnad, inom ungdomsidrotten och i samhället. Här handlar det om att stödja ett framgångsrikt damlag vara värderingar matchar våra väldigt bra, inte minst om inkludering och jämställdhet, säger Markus Brink.

Han betonar betydelsen av genomtänkta och välgrundade värderingar, som han anser att GFC har.

– Det bör finnas fler tjejlag, då vill vi stötta några av de som finns. Vi tackar av princip nej till klubbar som inte jobbar med jämställdhet, men har sagt att vi kan vara med om de gör tydliga förändringar, säger Markus Brink.

Kontraktet är tvåårigt, men åtagandet långsiktigt.

– Vi vill vara en långsiktig partner. De tillhör våra prioriterade sponsorkategorier. Vi driver båda framgångsrika integrationsprojekt och vi har en positiv samsyn med klubbens andra partners.

Bilföretaget Volkswagen har skrivit ett treårsavtal med Göteborg FC. En självklarhet, enligt regionchefen Henric Sundin på Din Bil.

– Varför ska tjejer inte ha samma förutsättningar som killar? Det är dags att prata individer i stället för kön. Generellt har kvinnlig idrott bättre förebilder och en helt annan ödmjukhet. Tjejerna har en mer professionell inställning till att vara förebilder, menar Henric Sundin.

Efter möten med klubbens ordförande Peter Bronsman och tränarna Mats Gren och Jörgen Ericsson skingrades de sista tvivlen.

"Supertydliga med vad vi vill"

– De presenterade ett ganska intressant koncept i form av en treklöver. De har spetsen, bredden och djupet, säger Henric Sundin och syftar på den sportsliga framgången, samarbetet med klubbarna i regionen och integrationsprojektet Shake Hands.

Föreningen bjuder in till regelbundna sponsorträffar. De har ett tydligt syfte.

– Vi träffas och pratar om hur vi ska skapa ett drag runt klubben. Vi har varit supertydliga med att vi vill skapa förutsättningar, men att Mats (Gren, tränare) ihop med övriga tränarteamet äger alla frågor runt det fotbollsmässiga, säger Henric Sundin.

Peter Bronsman är ordförande i Göteborg FC. Här tillsammans med assisterande tränaren och tidigare spelaren Jane Törnqvist. Bild: NICKLAS ELMRIN

Peter Bronsman märker av ett ökat drag.

– Det har alltid funnits ett stort intresse för tjejidrotten, det såg man när (Susanna) Kallur sprang och Kajsa (Bergqvist) hoppade och på OS. Det har tagit lite extra tid för lagsporterna. Nu har det exploderat, säger han.

Han tror att utvecklingen mot en mer jämställd idrott, även i kronor och ören, kommer fortsätta.

– Gränserna mellan killar och tjejer kommer suddas ut, 50/50 kommer bli en självklarhet, säger Peter Bronsman.

Enligt Andreas Ottermark på ISP är den ekonomiska nivån på en huvudpartner i vissa fall den samma på dam- som på herrsidan.

Satsar – trots coronaviruset

– Hanterar du rättigheten professionellt och skräddarsyr partnerskapen utefter olika bolags värderingar kan du komma upp till motsvarande siffra. Historiskt sett har längdskidor, handboll och friidrott varit heta på damsidan, nu är det ett helt annat tryck runt damfotbollen generellt, säger han.

Göteborg FC:s långsiktiga mål ligger fast.

– Vi ska göra det vi kan för damfotbollen i Göteborg så att tjejerna inte slutar med fotbollen, samt hålla en dialog med föreningarna i regionen så att tjejerna inte kommer till oss för tidigt utan stannar kvar i sina klubbar så länge som möjligt, säger Peter Bronsman.

Konsekvenserna av det nya coronaviruset är svåra att överblicka. Det gäller även idrottssponsringen.

– Det kommer påverka, hur mycket vet vi inte, det beror på när matcherna kommer igång, eftersom intäkterna hänger ihop med matcherna, säger Peter Bronsman.

Markus Brink på Brixly har inga planer på att dra ned på insatserna i nuläget.

– Vi måste se långsiktigt på vår verksamhet och på våra insatser. Vi bygger för människor och nu är det viktigare än någonsin att vi hjälps åt. Så svaret är nej, det minskar inte insatsen, säger Markus Brink.

Fakta omsättning GFC

2017: 9 miljoner kronor

2018: 10,7 miljoner kronor

2019: 13,2 miljoner kronor

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.