Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Så ska Göteborg FC öka intresset efter VM

Damfotbollssverige hoppas på en VM-effekt när allsvenskan tar ny fart. Det gäller inte Göteborgs FC:s ordförande Peter Bronsman.
– Jag har inte samma uppfattning som alla. Vi klubbar får göra vår egen grej, säger han.

Under VM-veckorna i Frankrike kablades dagligen ut uppgifter om höga tittarsiffror runt om i världen. Den svenska semifinalen mot Nederländerna sågs av 2,3 miljoner svenska tv-tittare, efter ankomsten till Sverige och det bärgade bronset firades VM-hjältarna av 35 000 på Götaplatsen.

Många ansåg att sommarens VM var damfotbollens stora genombrott på den internationella scenen. Förhoppningarna om positiva effekter även på klubbfotbollen var och är många.

En som inte tror att det svenska damlandslagets VM-framgång per automatik ökar intresset för damallsvenskan är Göteborg FC:s ordförande Peter Bronsman.

– Visst, det kom 35 000 till Avenyn, men det är landslaget. Vi får göra vår egen grej. Det är jättesvårt att rida på och kopiera andras framgångar, menar han.

"Vi ska göra Champions League till vår framgång"

Självklart önskar Bronsman fullsatta läktare både i allsvenskan och det stundande Champion League-spelet – men han är noga med att trycka på att klubben behöver göra jobbet själva.

– Det skiljer alltid på landslaget. Ett lysande exempel var handbollslandslaget en gång i tiden. Det är farligt att tro att någon annan ska göra jobbet åt dem.

Bronsman har sitt recept klart.

– Vi ska göra Champions League till vår framgång.

Håkan Sjöstrand är generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet. I en intervju med TT trycker han på att om intresset för damallsvenskan ska öka ytterligare ligger en stor del av ansvaret på just klubbarna och intresseorganisationen.

Jennifer Falk, Julia Roddar, Julia Zigiotti Olme och Elin Rubensson under VM. . Bild: SIMON HASTEGÅRD

– Det driver och ansvarar främst respektive förening och EFD för: Hur man kan dra nytta av VM-framgångarna för de spelare som tillhör en damallsvensk förening. Framför allt hoppas jag att gemene man ser att det är en otroligt attraktiv produkt: Att det är kul att se och väldigt bra fotboll som spelas. Att man löser en biljett och går och ser matcherna. Det är ju själva grundförutsättningen för att öka intäkterna som ger resurser att utveckla verksamheten, säger han.

Peter Bronsman delar Håkan Sjöstrands uppfattning.

– Han har 100 procent rätt. Bara för att landslaget går jättebra är det ingen garanti för att klubbarna ska få del av det, säger GFC-ordföranden.

Har märkt av ett ökat intresse

Göteborgs FC:s sportchef Lasse Svensson har sett indikationer på ett ökat publikintresse efter landslagets VM-framgångar.

– Vi hoppas givetvis att det ska ge lite extra i publik. Det är inte säkert. Efter de tidigare mästerskapen har det inte varit så. Det har varit mycket skriverier i media som är positivt. I Piteå var det närmare 2 000 i omstarten, i Vittsjö nästan 1000. De brukar ligga brukar ligga på 4-500.

Blir det en VM-effekt?

– Ja, det tror jag. Eftersom det är så många av VM-spelarna som spelar i damallsvenskan. Jag har märkt av ett ökat intresse. Det är mycket mejl som kommer, från unga spelare som vill träffa våra profiler, från tränare och från föräldrar.

GFC kommer spela sina Champions League-matcher på Gamla Ullevi. Lottningen sker 16 augusti. Dessutom är den allsvenska matchen mot Linköping flyttad till Gamla Ullevi.

– Det blir en möjlighet för oss att komma in på Gamla Ullevi och känna på atmosfären, säger Lasse Svensson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.