Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Kopparbergs Bryggeri blir Häckens huvudsponsor

Häckens nya damlag har spelat utan tröjsponsorer under försäsongen. Nu står det klart vem som blir huvudsponsor framöver – Peter Bronsmans Kopparbergs Bryggeri.
– Det känns fantastiskt att ha med dem på resan och vi ser fram emot ett långvarigt samarbete, säger Thomas Anderson, försäljningschef i BK Häcken.

Vid årsskiftet valde Peter Bronsman, ordförande i Göteborgs FC och majoritetsägare samt verkställande direktör för föreningens huvudsponsor Kopparbergs Bryggeri, att lägga ner lagets elitverksamhet.

Beslutet kom som en chock för GFC:s spelare och möttes av kritik från flera håll.

Några veckor senare kom ett något oväntat förslag. BK Häcken planerade in ett informationsmöte där man föreslog att de svenska mästarna kunde räddas och istället bli gulsvarta.

Förslaget gick igenom, och i samband med det berättade Peter Bronsman att han var intresserad av att fortsätta som sponsor.

– Det har jag tänkt. Jag har varit sponsor till Häcken i 20 år och det har fungerat jättebra, sade Bronsman till GP 27/1.

Nu står det klart att Bronsman, som enligt uppgifter till GP stod för mellan åtta till nio miljoner kronor av Göteborg FC:s sponsorintäkter under de sista åren, genom Kopparbergs Bryggeri, skrivit på ett flerårsavtal och blir återigen huvudsponsor.

– Kopparberg har varit avgörande i Göteborg FC:s resa till toppen och blir en viktig kugge i den satsning som BK Häcken nu gör. Det känns fantastiskt att ha med dem på resan och vi ser fram emot ett långvarigt samarbete, säger Thomas Anderson, försäljningschef i BK Häcken, i ett pressmeddelande.

Hur mycket pengar det rör sig om denna gången är oklart. På Häckens årsmöte under torsdagen talade klubbchef Marcus Jodin om hela föreningens mål vad gäller sponsorintäkter.

– Uppsatt mål där är att vi under de kommande tre åren ska kunna nå 36 miljoner totalt per år i partnerintäkter. Det är exklusive sponsorintäkter kopplat till damlaget. Där har vi som mål för det här året att vi ska nå tio miljoner, säger Jodin.

”Starkt intresse från många företag”

I samma veva berättar Häcken att man gjort klart med andra nya partners. Förutom Kopparbergs Bryggeri så har flera partners, däribland Volkswagen och Prioritet Finans, följt med.

Dessutom finns två av Häckens största, befintliga sponsorer med på resan.

– Majoriteten av de partners som fanns med Göteborg FC 2020 finns med oss 2021, vilket givetvis känns fantastiskt. De partners som varit med på hela resan och varit med och byggt upp laget till vad det är i dag är viktiga spelare i den här satsningen och det känns tryggt att ha med dem in i det här spännande året, säger Thomas Anderson.

– Det finns ett starkt intresse från många företag i vårt befintliga partnernätverk, som ser en stor styrka i att klubben nu har hela paletten med elitfotboll för både herrar och damer, säger Anderson.

Inga negativa reaktioner

Thomas Anderson ser inte heller någon större problematik i att samma man som lade ner klubben kommer att synas främst på tröjorna genom sitt företag.

– Kopparbergs har varit partner till Häcken sedan innan. Dock inte så här stor ska tilläggas. Vi är otroligt glada för det och det här blir en bra plattform att jobba vidare på, säger Thomas Anderson till GP.

Du tror inte att det finns ont blod mellan Bronsman och supportrarna?

– Jag vet att att Bronsman och Kopparbergs var en viktig kugge för GFC. Sedan kan jag inte kommentera varför man valde att dra sig ur. Men jag tycker att det är positivt att man väljer att fortsätta och lämnar över den sportsliga driften till Häcken. Reaktionerna som jag har fått, både från fans och näringslivet, har inte varit negativa kring Kopparbergs.

Syns på lördagens match

Den som är intresserad av att veta hur tröjorna kommer att se ut behöver inte heller vänta särskilt längre.

Redan under lördagen kommer de nya partnerna att synas när Häcken tar emot Vittsjö på Bravida Arena.

– Vi kommer att använda de tröjorna som de spelat i nu. Det kommer vi fortsätta med i några matcher tills den ordinarie matchtröjan kommer i maj. De flesta av sponsorerna kommer att synas, några med annorlunda placering än tidigare. Sedan har vi några platser på tröjan som gapar tomt och som vi förhoppningsvis fyller inom en snar framtid., säger Thomas Anderson.

GP söker Peter Bronsman.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.