Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

1/3

Konsumentverket: Dplay ska kompensera tittarna

Dplays allsvenska sändningar strular för många tittare.
Enligt konsumentverket ska de som stött på problem kompenseras.
– Får man inte det man har avtalat om, ja, då ska man kunna rikta krav på kompensation eller prisavdrag mot företaget, säger Konsumentverkets Adam Dahlin till Sportbladet.

Från den här säsongen är det Dplay som har rättigheterna att sända allsvenskan för herrar och superettan. Några omgångar in i säsongen har problemen varit stora för en del tittare och kritiken mot kanalen har varit stor och många tittare har krävt kompensation.

Enligt Sportbladet svarar Dplay följande på frågan om kompensation till tittarna som inte kunnat se matcherna som de önskat:

”Det är svårt att ha ett svar på den frågan eftersom det alltid finns en risk för problem med streaming. Det kan vara relaterat till tjänsten eller uppkoppling och vilken enhet man använder. Men man kan kontakta vår kundtjänst så hjälper de till.”

Adam Dahlin, vägledare på Hallå Konsument på Konsumentverket säger dock till tidningen:

– Svaret är: ja, om man inte får vad man har avtalat om. Betalar man pengar för att man ska kunna följa allsvenska matcher och det inte fungerar som man har kommit överens om så kan det vara möjligt att kräva prisavdrag motsvarande det här problemet.

Sportbladet: Du säger att det kan vara möjligt?

– Telekomtjänster faller inte direkt under lagen, vilket gör det lite mer komplicerat. Då gäller i första hand avtalsvillkor även om man kan ta hjälp av till exempel konsumenttjänstlagen, eftersom att det är en tjänst du köper. Men grundprincipen är alltid att man ska få vad man har avtalat om, oavsett vilken lag som är tillämplig eller inte. Och får man inte vad man har avtalat om, då är det fel och då ska man kunna bli kompenserad för det.

Till Expressen säger Dplays kommunikationsdirektör Jessica Linnman att de tittare som upplever problem ska vända sig till företagets kundtjänst.

– När man vänder sig till kundtjänst är fokus på att vi ska hjälpa alla till en bra upplevelse men om man inte kunnat se en match kan man vända sig dit och då gör de en bedömning om kompensation.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.