Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Fler svenska medlemmar i Arsenal än i IFK

För oss svenskar är det lättare än någonsin att följa våra engelska favoritlag. Det syns också på medlemsantalen hos supporterföreningarna. Men jämfört med Norge ligger vi i lä. Där engagerar sig över 40 000 i de största Premier League-klubbarna.

När Arsenal och Manchester City möttes på Ullevi reste supportrar från hela landet till Göteborg för att se och stötta sina favoritlag, som de till vardags bara följer på distans. Axel Asplund från Uppsala är ordförande för Arsenal Sweden, London-klubbens svenska supporterförening med 6 500 medlemmar per år. Han har följt sitt favoritlag i 20 år och försöker se fem eller sex live-matcher per säsong. Supporterskapet på distans har blivit bekvämare med åren och utvecklingen.

– I dag är det så lätt att se alla matcher. Om de inte sänds på tv så finns det andra vägar att hänga med, genom sociala medier eller ”fulstream”. Det är också lätt att flyga över till England – för 20 år sedan var det dyrt att flyga, säger Axel Asplund.

Den kommersialiserade, moderna fotbollen har bidragit till att det i dag är minst lika vanligt för svenskar att ha internationella favoritlag som svenska. Och störst är just Premier League. Många svenska supportrar till engelska lag väcktes genom Tipsextras sändningar av den engelska ligan från och med 1969, och sedan dess har intresset snurrat vidare genom generationerna.

Liknande medlemsantal som Änglarna 

– Det finns ett stort fotbollsintresse generellt i Sverige och då är det Premier League som historiskt har varit mest lättillgängligt – det som startade med Tipsextra, säger Axel Asplund.

Svenska supporterklubbar till Arsenal, Liverpool och Manchester United ligger på en liknande nivå som de svenska lagens största supporterföreningar vad gäller medlemsantal. Änglarna – IFK Göteborgs största – har omkring 1 700 medlemmar. Blåvitts supporterombudsman Anders Almgren förklarar att det delvis beror på att det finns flera olika supportergrupperingar till Blåvitt, men poängterar också att supporterkulturerna skiljer sig åt.

– Det är skillnad på organisation. I till exempel Arsenal Sweden är medlemskapet sättet man lever ut sitt supporterskap på, eftersom man inte kan gå på matcher varje vecka. Så det är svårt att göra den direkta jämförelsen, säger Anders Almgren.

Han tycker i sådana fall att det är rimligare att jämföra Arsenal Swedens medlemssiffra med antal sålda årskort i Blåvitts fall, som säsongen 2016 var runt 7 000.

I hela Skandinavien är Manchester United och Liverpools supporterföreningar överlägsna vad gäller antalet medlemmar (över 40 000) – framför allt tack vare deras starka fäste i Norge.
I Sverige har medlemsantalet i Manchester Uniteds supporterförening (MUSS) legat runt 1 500 de senaste åren. MUSS.se-redaktören Mikael Österdahl lyfter fram norrmännens förmåga att engagera sig.

– Jag vet faktiskt inte varför de är så många medlemmar i Norge, men de har en annan mentalitet där. Gillar man någonting så går man med och blir medlem, säger han.

Zlatan har ökat intresset

Däremot har Zlatan Ibrahimovics flytt till Manchester märkts på de svenska United-fansen.
– Det har ökat en del sedan han kom, runt 300 medlemmar har tillkommit som en direkt följd av det, säger Mikael Österdahl.

Här är det i stället Arsenals supporterklubbar som ligger i framkant med sina 6 500 betalande medlemmar per år. Axel Asplund tror att Anders Limpar och Fredrik Ljungberg har haft betydelse för Arsenals popularitet i Sverige.

– De har så klart gjort sitt. Vi startade supporterklubben 2001 när Arsenal och Ljungberg var som bäst. Vi märkte ett uppsving direkt, säger Arsenal Swedens ordförande.

Närmaste utmanare i Sverige är Liverpool, vars senaste medlemsnotering är drygt 5 000.