Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/2

FC Seoul placerade ut sexdockor på läktaren

"Alla sätt är bra, utom de dåliga."
Det var nog vad fansen tänkte efter att de sett att FC Seoul placerat ut sexdockor på läktarna under helgens match.
Nu ber den sydkoreanska klubben om ursäkt.
"Ett oförlåtligt fel från vår sida", skriver man

Det gäller att vara påhittig under coronakrisen. Flera fotbollsligor har dragit igång, men fansen får inte komma för att heja på.

Då finns det lite olika vägar att gå för att pigga upp.

Bundesligaklubben Borussia Mönchengladbach har låtit sina fans köpa pappfigurer, för drygt 200 kronor, som placerats ut på Borussia-Park.

Över 12 000 fans har valt nappa på kampanjen.

LÄS MER: Mönchengladbachs drag: Över 12 000 pappfigurer på läktarna

Placerade ut sexdockor

I den sydkoreanska fotbollsligan valde FC Seoul att gå, låt oss säga, en bit längre.

Klubben verkar ha velat ha något mer realistiska "supportrar" på läktaren och placerade ut vad man hävdar var skyltdockor.

Men så verkar inte fallet ha varit. När flera av dockorna hade reklamskyltar och t-shirts med namnet på ett företag som säljer sexleksaker, började folk inse: Det var sexdockor som syntes på läktarna när Seoul mötte Gwangju FC.

Både fans och media reagerade kraftigt.

"Jag undrar hur de ens kom på den här bisarra idén", skrev en supporter i sociala medier.

"FC Seoul förvandlade sin arena till en barnförbjuden zon", skrev en annan.

FC Seoul hävdar att det är skyltdockor som ska ha placerats ut på läktaren. Dock med fel reklam, detta då leverantören ska gjort en miss. Bild: Ryu Young-suk
FC Seoul hävdar att det är skyltdockor som ska ha placerats ut på läktaren. Dock med fel reklam, detta då leverantören ska gjort en miss. Bild: Ryu Young-suk

Klubben förnekar att det ska ha rört sig om sexdockor, men man ber samtidigt om ursäkt för händelsen.

"Vi har åtskilliga gånger varit i kontakt med dem (leverantören) för att försäkra oss om att dockorna inte är vuxenleksaker", skriver FC Seoul.

Det faktum att dockorna, vilken sort det än var, hade reklam för en affär för sexleksaker ska varit på grund av att dockornas leverantör även levererar till just en sådan affär också. Det ska helt enkelt ha blivit en miss i kommunikationen.

"Problemet var att vi inte lyckades kontrollera alla detaljer. Det är ett oförlåtligt fel från vår sida", skriver FC Seoul.

Med dockorna på läktaren vann huvudstadsklubben matchen mot Gwangju med 1–0.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.