Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Facebook sänder Champions League i höst

Från och med höstens gruppspel kan amerikanska fotbollsfans titta på Champions League via Facebook. Ett samarbete med Fox Sports gör det möjligt för det sociala nätverket att sända matcher från världens största klubblagsturnering.

Fotbollen är världens största sport – både sett till antalet utövare och till intresse. Det är också den populäraste sporten på Facebook, där matcher och händelser skapar stort engagemang bland användare. 

Nu kliver Facebook själva in i ett samarbete med det amerikanska tv-huset FOX som gör det möjligt att sända livematcher i Champions League direkt på Facebook, det skriver Bloomberg.

Två matcher varje gruppspelsdag, fyra åttondelsfinaler och fyra kvartsfinaler beräknas sändas på det sociala mediet. 

Stor satsning på livesport

Att Facebook börjar sända sport själva är ett led i företagets satsning mot att sända sport i sina egna kanaler. Redan nu kan användare se bland annat den mexikanska ligan och den amerikanska ligan direkt på Facebook. 

– Vi är exalterade över att kunna hjälpa Fox att nå en ny publik, människor som konsumerar innehåll på digitala, mobila och sociala plattformar, säger Dan Reed, Facebooks ansvarige för globala sportsamarbeten till Bloomberg. 

– Facebook har en av de mest sociala fotbollspublikerna på webben. Det här kommer exponera Champions League för fans som normalt inte sätter på tv:n för att kolla på en match, säger David Nathanson, head of business operations, på Fox Sports.

Några finansiella detaljer kring samarbetet avslöjas inte. Däremot ses satsningen som ett sätt för Facebook att öka annonsörers satsning på deras sajt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.