12 299 i fjol, 10 041 i år.
IFK Göteborgs publiksnitt dalar – och riskerar att bli det sämsta på tio år.
Det där får stora konsekvenser för klubben, inte minst ekonomiskt.
LÄS MER:Så mycket sämre publiksiffror har Blåvitt i år
Under förra veckans medlemsmöte betonade klubben att de bland annat kikar på konkurrenten Hammarby i jakten på att vända den negativa trenden.
Förklaringen är enkel.
Publikmässigt dominerar de grönvita svensk fotboll. Och har egentligen gjort så ända sedan de tog klivet upp till allsvenskan 2015. Klubben har gått från ett publiksnitt på 12 097 (2013) till 23 731 (2018).
LÄS MER:Så ska Göteborgslagen skapa derby-hype
Hur har de lyckats?
Markus Nilsson, vice vd och publikrekryteringsansvarige i Hammarby, försöker förklara.
– Den ena nyckelfaktorn är flytten till en stor och fin arena (Tele 2 Arena) med en massa bekvämligheter, rena toaletter och allt som attraherar en väldigt mycket större målgrupp. Sedan konkretiserade vi arbetet gällande publikrekrytering i och med flytten. I dag är det ganska vanligt att klubbar med resurser av allsvenska mått mätt prioriterar publikrekrytering, men så har det inte alltid varit. Att locka publik till matcher handlar om allt i från kommunikation till praktiskt hanterande av biljetter och att folk vet när det är match. Man behöver någon som är ansvarig för det.
Sociala medier - en nyckel
Så, en bra arena och fokus på publikrekrytering. Vad mer ingår i Hammarbys framgångsrecept?
– Vi har jobbat framgångsrikt med våra befintliga supportrar, vi har förmånen att ha väldigt många och ganska stora grupper som är organiserade medlemmar. Via kanaler i sociala medier finns det en kraft att nå ut till en herrans massa Hammarby:are som tidigare kanske inte gick på matcher frekvent tidigare. Sociala medier var väldigt framgångsrikt 2013, 2014 och 2015. Det kostar inga pengar och hade en enorm räckvidd. Det var det som skalade upp intresset. Det var en nyckel att få de stora massorna. I grunden handlar det om att veta att det är match, säger Markus Nilsson.
Han tillägger:
– Det är ingen raketforskning som vi håller på med. Vi har lyckats få bra utfall på de saker vi gör och vi har stora mängder supportrar på vår sida. Så har det inte alltid varit i Hammarby. Det har varit kritik mot hur klubben sköts, åsikter om sportslig ledning och tränare. När det är på det sättet, när du har en publik där den stora massan är missnöjd med hur klubben sköts, är det inte positivt när det gäller att lyckas få publik till matcherna. Det är inte en enkel nöt att knäcka. Vi löste det genom att vara transparanta och ha en konstruktiv dialog. Vi som klubb vill hit, det här är vår plan och supportrarna är en viktig del i det. De kan köpa det eller inte. Vi lyckades få konsensus.
Vad har allt det där kan IFK Göteborg ha nytta av?
– Om IFK kikar på oss ... Vi har ett framgångsrecept som har fungerat hos oss. Det går inte bara att ta det implementera det hos dem. De behöver hitta sitt. Sedan är det klart, goda idéer behöver man alltid!
"De gör jättemycket bra saker"
Josefine van Ginhoven, marknadsansvarig publik och evenemang i IFK Göteborg, håller med om det där.
– Det handlar om att plocka russinen ur kakan och göra det till sitt eget. Det finns jättemånga som gör jättemycket bra saker, men alla klubbar har olika förutsättningar och grund. Det går inte bara att ta samma upplägg och slänga på det så är allt löst, säger hon.
Ändå, vad kan ni lära av Hammarby?
– De gör jättemycket bra saker. Vi har pratat mycket om deras sextimmarsregel. Den handlar om att förbättra upplevelsen under sex timmar på matchbesökarens dag. Från det att man går hemifrån, kanske träffar sina vänner, tar sig till arenan, ser matchen till att man åker hem. Det handlar om helheten och är ett bra tankesätt.
Det är dock inte bara mot Hammarby som IFK Göteborg riktar sina publikögon.
Även övriga klubbar i allsvenskan finns med i synfältet. Detsamma gäller andra ligor i Europa, ishockeyns SHL och amerikanska MLS.
Vad görs bra? Vad fungerar? Vad kan användas?
– Vi tittar runt så mycket vi kan och hinner. Det handlar om att få inspiration och idéer. Det är alltid nyttigt att titta på vad andra gör, säger Josefine van Ginhoven.
Har ni infört något av allt positivt ni har sett?
– Ja. Bland annat har vi ett ungdomslag som tittar på uppvärmningen från avbytarbänkarna och får hälsa på spelarna. Sedan har vi ett ungdomslag som deltar som flaggbärare vid inmarschen. Det har vi lånat från MLS.
Finns det något ni kunde ha gjort för att undvika tappet?
– Vi är alltid självkritiska och utvärderar väldigt mycket av det vi gör. Sedan gör vi mycket bra också! Det gäller att hitta det som vi gör bra och göra det ännu bättre. Inte att upprepa misstagen.
LÄS MER:Här är IFK Göteborgs plan för framtiden
Van Ginhoven tillägger:
– Sedan finns det alltid en korrelation mellan sportslig framgång och publiksiffror.
Hur ser planen ut för att vända de dalande publiksiffrorna?
– Vi har suttit ned de senaste veckorna med de återstående matcherna. Det finns tydliga strategier och planer. Vi bearbetar alla kanaler vi har och sprider i sociala medier. Sedan har vi en ständig dialog med våra supportrar om hur vi ska utveckla våra evenemang samt att vi ska arbeta med att identifiera fler målgrupper som inte har haft för vana att gå på våra matcher tidigare. Vi jobbar jättehårt för att siffrorna ska bli bättre resten av året.
Fakta: Publiksnitt år för år
2018
Hammarby: 23 731
IFK Göteborg: 10 041
2017
Hammarby: 22 137
IFK Göteborg: 12 299
2016
Hammarby: 22 885
IFK Göteborg: 11 804
2015
Hammarby: 25 507
IFK Göteborg: 14 350
Källa: Transfermarkt