Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Hedvig Lindahl, Caroline Seger , Kosovare Asllani och Nilla Fischer tillsammans med sina statyer utanför Gamla Ullevi inför VM-genrepet mot Sydkorea. Bild: SIMON HASTEGÅRD

Damlandslagets framtid på Gamla Ullevi oviss

Sedan 2009 har Gamla Ullevi varit damlandslagets hemvist. I höst går avtalet mellan Svenska fotbollförbundet och arenaägaren Got event ut.
Frågan är vad som händer sedan?
– Jag hoppas att vi kommer vidare, säger Anders Albertsson, evenemangsansvarig på Got event.

2005 fattades beslutet, 2007 började den byggas och 2009 invigdes nya Gamla Ullevi med damfotbollslandslagets möte med Brasilien (3-1).

Sedan dess har ytterligare 22 landskamper spelats på vad som benämns som nationalarena för damlandslaget, men som också huserar IFK Göteborg, Örgryte IS, Gais och Gothia cup.

Utfallet? 18 segrar och ett publiksnitt på 7 613.

– De här åren har varit riktigt bra. Första delen var en del i Gamla Ullevis tillkomst. Nästa del blir en möjlighet att utveckla arrangemanget ytterligare. Vi har nått ett snitt som ligger högt jämfört med hur det var 2008, sammanfattar Anders Albertsson på Got event.

"Naturligt att fortsätta"

Hans och Got events ambition är tydlig.

– Jag hoppas såklart att vi kommer vidare.

Förhandlingar pågår.

Går den i mål är Anders Albertssons nästa steg redan utstakat.

– Målet är att höja snittet och affären runt damlandslaget ytterligare. Det är en bra produkt. För oss är det naturligt att fortsätta. Det är det vi diskuterar.

Nästa damlandskamp i fotboll på Gamla Ullevi spelas 8 oktober när Sverige möter Slovakien i EM-kvalets tredje omgång.

Håkan Sjöstrand är generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet och Got events förhandlingspartner.

– Sedan en tid har vi en dialog med Got event. Vi har samma ambition, att komma fram till en förlängning. Det brukar vara en bra utgångspunkt, säger han.

Har gett resultat

Under hösten planerar Håkan Sjöstrand att lyfta frågan till förbundsstyrelsen.

– Vi är jättestolta över de två nationalarenor vi har för vår två A-landslag, men vill också komma ut i landet när tillfälle ges. Det har fungerat jättebra på Gamla Ullevi.

Landslagets kommersiella värde har ökat de senaste åren, menar Håkan Sjöstrand.

– Vid VM 2015 var det tre av våra samarbetspartners som valde göra någon form av kampanj under mästerskapet, i somras var det 19. Vi har jobbat med att stärka och utveckla identiteten runt damlandslaget. Mottagandet vi fick i Göteborg efter de fantastiska framgångarna i VM visar att det har gett resultat, säger generalsekreteraren.

Damfotbollslandslaget på Gamla Ullevi

23 matcher

18 segrar

2 oavgjorda

3 förluster

Högsta publiksiffra: 6 608 (EM 2013, Tyskland, 0-1)

Lägsta publiksiffra: 1 567 (2010, Danmark, 2-1)

Totalpublik: 175 100

Snittpublik: 7 613

Matcherna:

2009

Brasilien (3-1) 12 257

Belgien (2-1) 3 367

2010

Tjeckien (0-0) 4 244

Azerbajdzjan (17-0) 3 206

Danmark (2-1) 1 567

2011

Mexiko (2-0) 4 512

2012

Japan (0-1) 5 183

Nederländerna (2-1) 1 265

2013

Danmark (1-1) 16 128

Norge (5-0) 16 414

Tyskland (0-1) 16 608

Färöarna (5-0) 4 411

2014

Bosnien-Hercegovina (3-0) 6 644

Skottland (2-0) 9 104

2015

Polen (3-0) 5 460

Danmark (1-0) 11 244

2016

Moldavien (6-0) 9 168

Slovakien (2-1) 11 460

Iran (7-0) 1 736

2017

USA (0-1) 10 011

2018

Kroatien (4-0) 8 092

Ukraina (3-0) 6 175

2019

Sydkorea (1-0) 6 854

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.