Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Blåvitt riskerar miljontapp – på publiken

Den sportsliga missräkningen påverkar IFK Göteborgs publiksnitt – och därmed klubbens intäkter. Enligt GP:s uträkning riskerar klubben att tappa mellan fyra och fem miljoner kronor jämfört med 2015. – Sista veckan blir oerhört viktig, säger klubbens marknadschef Josefine van Ginhoven.

IFK Göteborg räknar med en snittintäkt per biljett på 145 kronor. 2015 lockade Blåvitt i snitt 14 350 åskådare per hemmamatch. Omräknat i kronor innebar det 31,2 miljoner i publikintäkt för 15 allsvenska hemmamatcher.

I år är snittet (just nu 12 058) lägre, det sportsliga utgångsläget inför avslutningen något sämre och motståndet i de kommande hemmamatcherna inte de allra mest publikdragande.

– Fjolårets fina siffra berodde mycket på att vi ledde i 20 omgångar och hade en positiv trend rakt igenom. I år har fler kanske valt tv-soffan, säger Josefine van Ginhoven.

"Fick oss en ganska ordentlig törn"

– Långsiktigt gäller det att skapa kringarrangemang som blir mer konkurrenskraftiga. Det blir vår stora utmaning. För oss gäller det att vara bäst på utsidan. Vi fick oss en ganska ordentlig törn efter Malmömatchen.

IFK:s avslutande hemmamatcher spelas mot Östersund (på måndag), Gefle (17 oktober), AIK (24 oktober) och Elfsborg (31 oktober).

Inför säsongen satte klubben enligt Josefine van Ginhoven ett publikmål på drygt 13 000.

Vad tror du att ni hamnar på i slutändan?

– Vi skulle kunna landa på 13 000 i all fall. Det är absolut nåbart, helst ännu högre. 

Omräknat i kronor skulle det innebära 28,3 miljoner i publikintäkt, vilket är 2,9 miljoner lägre än 2015.

För att nå det önskade snittet på 13 000 krävs 15 590 åskådare i snitt på de fyra avslutande matcherna. På årets första elva hemmamatcher har 15 590 bara överträffats en gång, mot Malmö FF (15 748).

Kan tappa miljoner

2015 jagade IFK Göteborg guld och avslutade med följande fyra publiksiffror: Hammarby 16 617, Sundsvall 12 716, Halmstad 15 664 och Kalmar 17 340. Ett snitt på 15 584.

Stannar klubben på nuvarande publiksnitt (12 058) ger det en totalintäkt på 26,2 miljoner för 15 allsvenska matcher, fem miljoner mindre än 2015.

Vilka åtgärder kan ni vidta för de fyra sista matcherna?

– Vi jobbar på samma sätt som vi gjort i flera år. Strategiskt och långsiktigt. Vi kan ta till extra åtgärder när vi inte är med i den absoluta guldstriden, som fler lagbiljetter.

I fjol hade IFK Göteborg en match under 10 000 åskådare, nu har klubben tre raka: Falkenberg, Helsingborg och Örebro. 8 886 är den lägsta publiksiffran på drygt två år. 
Antalet årskort, 8300, har aldrig varit fler. 

"Valde att inte komma"

– Vi hade en hög frånvaro mot Örebro. Vi hade sålt 11 300. Folk som hade köpt biljett eller årskort valde att inte komma. Det har varit lite nedåtgående de sista matcherna. Det skall vi också titta på. 

I 2015 års verksamhetsberättelse redovisades en intäkt för privatmarknad (publik) på 39 miljoner kronor, samma siffra för 2014 var 30 miljoner kronor. 

2014 snittade IFK Göteborg 11 588 i allsvenskan. I dessa intäkter ligger bland annat försäsongsmatcherna, dock ej spel i Europa.

Allsvenskans totala publiksnitt just nu är 9 421, 338 åskådare lägre än vid samma tidpunkt i fjol. Högst snitt har Hammarby IF på 22 762.