Bayerns sportchef: Vi såg att Olivia hade stor potential

ANNONS
|

Det råder typiskt svensk västkustväder under promenaden till Säbener Strasse 51 där FC Bayern München har sitt högkvarter.

Ner till receptionen kommer Tanja Wörle, syster till chefstränaren Thomas Wörle innan vi möter upp Karin Danner, själv spelare, en spelfördelare med nummer 10, i Bayern från 1977.

- Jag spelade i Bayern i femton år, och sen började jag väl jobba i organisationen från år 2000, säger Karin Danner.

Hon kom till klubben efter hittills enda mästartiteln, 1976.

- Inom tre till fem år vill vi vinna mästartiteln igen och kvala till Champions League.

Frankfurt, Wolfsburg och Turbine Potsdam är fortfarande för stora.

ANNONS

- Vi är nummer fyra, men vi vill komma närmare dem. Nya spelare som Olivia Schough och Nora (Holstad) ingår i planen för framtiden då vi hoppas nå framgång, förklarar Karin.

Visst, den svenska ligan har profiler som Marta och Ramona Bachmann men Karin beskriver Bundesliga som "den bästa ligan i världen".

- Alla lagen är jämna och håller en hög nivå. Många utländska spelare kommer hit när de ser möjligheterna och utmaningen.

Ekonomiskt sett ligger Bayern i förarsätet. De får god stöttning och draghjälp av världens bästa lag på herrsidan.

- Pengarna kommer från herrlaget, men vi ingår i klubben och sponsorerna väljer att sponsra HELA klubben. Tittar du på (Turbine) Potsdam måste de leta sponsorer själva.

Under Umeå IK:s storhetstid med Malin Moström, Marta och Hanna Ljungberg omsatte den klubben cirka tolv miljoner kronor per säsong.

- Här ligger väl topplagen på mellan en och två miljoner Euro per säsong, säger Karin Danner.

Hur är det att möta och jobba med herrlagets megastjärnor dagligen?

- Alltså vi har inte så mycket gemensamt. Vi tränar ute i (Sportpark) Aschheim och de tränar på den här anläggningen, säger Karin och tittar bakom sin rygg från cafeterian.

Hon fortsätter:

ANNONS

- Men fortfarande är det här vi äter lunch och möts. Karl-Heinz Rummenigge kan komma fram och säga: "hej, härligt att ni vann i helgen". De bryr sig om oss och dessutom har vi ju vårt media center här och vid sådana tillfällen träffas ju spelarna.

- Det är en vänlig och familjär stämning. Även fast det handlar om en stor klubb är vi som en familj.

Och varumärket FC Bayern är attraktivt. Det spelar ingen roll om det handlar om herrar eller damer.

- Vi har många fans. Bara på Facebook har vi mellan 800 000 och en miljon följare, och då handlar det om damlaget, säger Tanja Wörle som sitter med som tolk under intervjun.

I snitt på Grünwalder Stadion har Bayerns damlag mellan 400 och 500 i publik. Den siffran landar på över 1000 när man får besök av ett topplag.

Olivia Schough är utan tvekan en spelare som klubben bygger framtiden kring.

- Vi behövde en offensiv spelare och vi såg att Olivia Schough hade stor potential, säger Karin.

- Hon är ung och ambitiös och spelar för det svenska landslaget. Snart är det VM och då kände hon att hon måste förbättra sig. Hon såg att tyska ligan är bra, vilket kan hjälpa henne att utvecklas.

ANNONS

Kände ni till henne innan förra sommarens EM i Sverige?

- Vi visste inte så mycket om henne, men vi har scouter ute. Sedan finns alltid möjlighet att se videos online för att studera spelarens stil i detalj.

FC BAYERN MÜNCHEN

Bildad: 1900 (damsektionen 1970)

Föreningsfärger: rött/vitt, marinblått, vitt (bortaställ)

Lag i seriespel:

1:a damlaget: Bundesliga

2:a laget: 2.Bundesliga Süd

U17-juniorer: U17 Bundesliga Süd

U17-juniorer, lag 2: Bayernliga

Meriter:

Tyska mästare: 1976

Tyska vicemästare: 1974, 1975, 1979, 1982, 1985, 2009.

Cupvinnare: 2012.

Träningsanläggning: Sportpark Aschheim

Matcharena: Grüsswalder Stadion

ANNONS