Balkander: Så höjs intresset för damallsvenskan efter OS-succén

Sambanden finns där, men är inte helt lätta att utnyttja. Självklart gynnar en landslagsframgång klubblagen, men det krävs mycket och hårt arbete för att höja kvaliteten och intresset för de egna evenemangen.

ANNONS
|

Formeln är egentligen enkel. Spela attraktiv fotboll, vinn matcher, bygg profiler och lyft troféer. Då kommer publiken, sponsorer attraheras och ekonomin balanseras.

Vägen dit, vilket Kopparbergs Göteborg FC är ett utmärkt exempel på, är inte lika enkel.

Intresse mäts ibland i publiksiffror. Inför lördagens omstart i damallsvenskan snittar Stefan Rehns lag på 443 besökare per hemmamatch.

Jag vet att Torbjörn Nilsson ofta hävdade att man har den publik man förtjänar, att en lägre publiksiffra inte går att skylla på något annat än de egna insatserna. Och omvänt.

I Kopparbergs Göteborg FC:s fall var tesen tidigare att locka hit så många utländska profiler som möjligt, en tes som nu har bytts mot att bygga på lokala talanger för att långsiktigt skapa något lyskraftigt.

ANNONS

Tålamod är ett måste.

Att vara 17 poäng efter serieledaren med drygt halva serien spelad tyder inte på att föreningens långsiktiga målsättning om att nå Champions League är inom räckhåll.

Det kräver ännu mer tålamod och tillit till den uttalade strategin.

Precis som efter VM-finalen 2003, då Umeå regerade den inhemska fotbollen och lyckades i Europa, finns nu en gyllene möjlighet för damallsvenskan att dra nytta av OS-silvret.

I Göteborg, damlandslagets uttalade hemvist, blir EM-kvalet mot Slovakien 15 september första möjligheten att se OS-hjältarna efter de bragdartade insatserna i Rio de Janeiro.

Publiken kommer för att se de egna hjältarna, inte för motståndet.

Till samma insikt och nivå bör klubbarna komma.

Det handlar inte om prissättning eller pausunderhållning, utan om kvaliteten på kärnverksamheten, fotbollslaget.

Därför är stjärnor som Elin Rubensson och Pauline Hammarlund viktiga, inte bara som fotbollsspelare. Det är de man vill se, de publiken kan tänka sig att betala inträde för.

Och kanske är det nu klubbarna skall ta ett kliv mot att skapa en levande (eller åtminstone existerande) supporterkultur, fylld av unga fotbollstjejer som lärt sig namnen på Lotta Schelin, Caroline Seger och Hedvig Lindahl, men som med säkerhet också skulle kunna plugga in Elin Rubensson, Pauline Hammarlund och Rebecka Blomqvist.

ANNONS

Tar ni den stafettpinnen, Kopparkross?

Plus: Kopparkross är en tämligen nystartad supportergrupp vars kärlek riktas till Kopparbergs Göteborg FC:s fotbollslag. Upp till bevis mot Mallbacken!

Minus: Det är kanske inte hela världen, men en förening vars huvudsakliga syssla är damfotboll skulle förmodligen må bra av en kvinna i styrelsen. Så är det inte i Kopparbergs Göteborg FC i dag.

ANNONS