Ekströms dröm kan slå in

ANNONS
|

Att drömmen inte stannat vid bara en dröm beror på att tävlingarna för de båda bilsportserierna inte krockar mer än en gång under 2015.

-Nu jobbar jag för att se om det om det går att göra det möjligt. För det första måste familjen vara med på det, sedan måste Audi tycka att det är okej att jag satsar fullt även på rallycross och sen måste vi ha finanser för att också köra rallycross, säger Ekström, som hemma i Salenstein i Schweiz har sambon Heidi och barnen Mats och Hanna.
-Det är ganska färskt med tävlingskalendern så jag har inte kommit i mål med alla de sakerna. Det är ju inte enbart tävlingarna som måste synkas. Det är många andra datum som tillkommer för åtaganden som jag har.

Det började för ett år sedan. Den 36-årige racingföraren, som kört standardvagnsracing sedan mitten av 90-talet och tyska DTM-serien sedan 2001, ville ha en ny utmaning.

-Jag trivs i DTM, men utvecklingen är begränsad och man får inte köra så mycket då det är så få testdagar. Så jag gick till chefen (Wolfgang) Ullrich och sa att jag ville köra rallycross för Volkswagen, men han sa att det inte gick. Då sa jag att jag ville att Audi byggde en rallycrossbil. Normalt tar det två år att bygga en konkurrenskraftig bil - vi gjorde det på fyra månader, säger Ekström.
Som störtlopp

I sin andra tävling, i svenska Höljes i juli, vann Ekström VM-deltävlingen i rallycross. Och i sin tredje och sista tävling för säsongen, på tyska Estering, kom han tvåa.

-Det som är så roligt med rallycross är prestandan på bilen - det går under tre sekunder på 100 meter. Man blir som en adrenalinmissbrukare när man står på startledet, säger Ekström och gör en liknelse med en skidbacke för att förklara skillnaden mellan DTM och rallycross:
-Rallycross är som att köra störtlopp i Kitzbühel, så svårt är det, medan DTM är som att köra i barnbacken. Rallycross är mer attraktivt för att utmaningen är större.

Ekström ser dock rallycross enbart som ett komplement till jobbet som förare i DTM.

-Det är lite av en professionell hobby.
Flyttade vikt framåt

Ekström vann DTM-serien 2004 och 2007 och kom tvåa 2005, 2011 samt i år då han vann de två sista tävlingarna på säsongen.

ANNONS
-Jag hade haft fel känsla och det gick verkligen inte att köra snabbare i kvalen. Men efter att vi flyttat vikten framåt i bilen blev det noll understyrning, bilen blev vassare över framhjulen och jag kände att jag var chef över ratten, säger han.
-Så nu är jag redo för DTM nästa år, nu kommer jag att ha grundförutsättningarna.
ANNONS