Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Linda Wijkström (h.) vid Elitfotboll Dam om kommande TV-avtal: "Såklart inte nöjda" Bild: Bildbyrån

EFD: "Vi är såklart aldrig nöjda"

Under tisdagen kom beskedet att europeiska damtoppklubbar kommer synas i Viasats kanaler kommande säsonger. Samtidigt pågår förhandlingar för att få fler damallsvenska matcher sålda på hemmaplan.
– Vi sitter naturligtvis i dialoger med olika mediebolag, säger Linda Wijkström, kommersiell chef på Elitfotboll Dam.

Göteborg FC är mitt i en brinnande guldstrid i damallsvenska toppen. Men precis som för konkurrerande klubbar hör det till ovanligheten att fansen kan följa laget på linjär TV.

Medan C More och SVT sänder 20 respektive 12 matcher under 2019 har publiken hänvisats till ligans egen streamingtjänst för övriga 100 matcher.

– Vi har ju sänt alla våra matcher sedan 2015, och det har varit viktigt för oss att just kunna tillgängliggöra och producera alla våra matcher, säger Linda Wijkström angående det höga antalet "egensändningar".

Wijkström är kommersiell chef för Elitfotboll Dam (som har hand om damallsvenskan samt elitettan) – och menar att dagens lösning varit viktig för damallsvenskans varumärke.

– Vi sitter naturligtvis i dialoger med olika mediebolag för perioden framöver, från säsongen 2020, fortsätter hon.

"Handlar inte om ointresse"

Under tisdagen basunerade Viasat ut att bolaget kommer sända flera europeiska toppligor (den engelska, tyska och franska) under de kommande åren. Men de damallsvenska rättigheterna har TV-giganten ännu inte rört.

– I grund och botten kommenterar vi inte rättigheter vi inte har. Det handlar inte om ointresse utan det är en rättighetsfråga. Det vi pratar om är de rättigheter vi köper, säger Per Nunstedt, sportchef på NENT Group Sverige, när GP frågar om ett eventuell intresse för damallsvenskan.

Inte heller Linda Wijkström vill kommentera om Viasat är en av intressenterna inför framtida säsonger.

"Såklart aldrig nöjda"

– Det vill jag inte uttala mig om med respekt för de förhandlingar vi för i nuläget, säger hon.

Är ni nöjda med nuvarande upplägg? Att SVT och C Mores utvalda sändningar är de enda som når ut linjärt?

– Vi är såklart aldrig nöjda. Däremot ser vi det som att vi valde den här vägen och har sett att den var lyckad, utifrån att vi ökat engagemanget och intäkterna, säger Linda Wijkström och tillägger:

– Produkten är värd sina pengar, men vi kommer aldrig vara nöjda. Det tror jag ingen i den här branschen blir.

Känner ni er stressade i och med den marknad Viasat nu öppnar upp? Kan publiken söka sig till de europeiska ligorna i stället nu?

– Vi väljer att se positivt på konkurrensen. Det kan också finnas en stor fördel, på så vis att vi spelar på olika säsonger. Då kan detta hjälpa intresset för damfotbollen att överleva över hela året.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.