Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Discoverys OS-studio. Bild: JESPER ZERMAN
Discoverys OS-studio. Bild: JESPER ZERMAN

Discoverys svar: ”Största och mest komplexa produktionen”

Produktionsbolaget Discovery har fått stor kritik för sina OS-sändningar. GP:s Emanuel Karlsten kallar dem för en examensproduktion från en folkhögskolas tv-studiolinje. Nu svarar Discovery på kritiken.
– OS är den absolut mest komplexa och största produktion man kan hantera, skriver PR Manager Sanna Gollne i ett mejl till GP-sporten.

Som vanligt var det Sportbladets Marcus Leifby som gick i bräschen för att krönikera om tv-sändningarna i ett mästerskap. Redan dagen efter OS-invigningen riktade han kängor mot Discoverys produktioner.

”De klarar inte av att få ut ett vettigt ljud i sändningarna”, skrev han bland annat.

Kritiken mot sändningarna har stegrats dag för dag och det är många som vädrat sitt missnöje i andra krönikor, på Twitter eller i folkmun.

Bland annat har GP:s Emanuel Karlsten gått hårt åt produktionen i en krönika.

”Discovery tycks ha glömt att OS också handlar om att göra en värdig sändning av världens finaste sportevenemang. Det är så obegripligt att de misslyckas”, skriver han.

LÄS MER: Har Discovery glömt bort hur man gör?

Discovery svarar på frågorna på mejl

GP-sporten har varit i kontakt med Discovery för att få klarhet i vad det är som krånglat med sändningarna.

– Vi har tyvärr haft en del tekniska problem med den svenska kommenteringen på de sändningar som endast ligger digitalt. Därför sänds merparten av de stora höjdpunkterna och sådant som är av mest allmänintresse linjärt, skriver Sanna Gollne i ett mejl.

Vissa sändningar har även ljudet legat före sändningarna, hur kommer det sig när ni sänder från Stockholm?

– OS är den absolut mest komplexa och största produktion man kan hantera. Vi producerar dessutom mer än 3 500 timmar innehåll under de olympiska spelen på våra plattformar. Som med alla live-sändningar kan det uppstå oförutsedda incidenter, och det är alltid vår största prioritet att lösa eventuella teknikproblem så snart som möjligt.

Ni har haft flera OS på er att ta hand om en produktion som de olympiska spelen innebär, vad är som strular produktionsmässigt?

– Vi är medvetna om att det tyvärr har varit några mindre tekniska problem i inledningen av OS, och vi jobbar fortsatt väldigt intensivt för att minimera eventuella incidenter. Dessvärre har en del tittare påverkats av detta, vilket vi beklagar, skriver Sanna Gollne.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.