Derbyhets i stan - Se IFK-fansen kupp

Många i morgontrafiken höjde nog på ögonbrynen. Staden hade på många håll pyntats med blåvita färger inför onsdagens derby mot BK Häcken.

ANNONS
|

Att det är derby mellan IFK Göteborg och Häcken ikväll var svårt att missa om man rörde sig i de centrala delarna av Göteborg på morgonen. På många platser hade IFK-fans under natten bundit upp halsdukar, vimplar och flaggor.

På förmiddagen hade närmare 15500 biljetter sålts till kvällens match, trots hård konkurrens från Frölundas semifinal mot Luleå och Zlatans PSG mot Manchester City i Champions League.

– Det tickar på bra. Jag tror att vi säljer över 16000 biljetter. Hade det varit lite bättre väder tror jag att vi hade sålt slut, sägerJosefine van Ginhoven, marknadsansvarig hos IFK Göteborg.

ANNONS

Det värsta regnovädretkommer att passera under dagen, men Forecas meteorolog Maria Jönsson kan inte lova uppehåll under matchen.

– Det kommer att vara ostadigt och det är risk för skurar under kvällen. Det kommer inte spricka upp förrän senare. Jag skulle nog rekommendera att man tar med regnkläder eller paraply, säger hon.

För den sportfantast som inte vill bli blöt bjuds det även på fin underhållning inomhus i kväll. Semifinalen mellan Frölunda och Luleå i Scandinavium startar 19.30 och är garanterat regnfri.

– Vi har sålt 9000 biljetter nu på förmiddagen. I den bästa av världar kommer vi upp i 10500-11000 biljetter under dagen. Drygt 10000 blir det garanterat, säger Peter Pettersson Kymmer presschef hos Frölunda Indians.

Många göteborgare har även planerat att hålla koll på samtliga av kvällens sporthöjdare på en sportbar.

– Vi har haft helt fullbokat sedan i måndags och vi har många platser, berättar Giovanni Nicoletti, ägare och restaurangchef på O’Learys på Avenyn,

Fansen smyckning av stadsmiljön har noterats på Kamratgården.

– Det är kul att det märks att det är match och det är fint att staden färgas blå och vit, sägerJosefine van Ginhoven.

Under hashtaggen #blåvitstad delar många av fansen med sig av bilder på sociala medier.

ANNONS

ANNONS