Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Cykelveckan runt Vättern drar igång

Nästa helg är det dags för Vätternrundan men redan denna helg tjuvstartar rundan med fyra lopp.

I dag fredag drar arrangemanget igång med ett mountainbike-lopp, återlanserat efter tio års uppehåll, med 600 deltagare och ett Minivättern för 6-10-åringar.

På lördagen är det både Tjejvättern och Halvvättern. Medan Vätternrundan är 300 kilometer så är Tjejvättern 100 och Halvvättern 150. Chansen att anmäla sig till Vätternrundan är sedan länge förbi, men förtvivla inte för det. Det går fortfarande att anmäla sig till både Tjejvättern och Halvvättern och, handen på hjärtat, är det inte lite mer realistiska alternativ för en del av oss?

Vi frågade cyklingslegendaren Erik Fåglum om han hade några råd till dem som ska cykla Vätternrundan.

– Det beror på hur bra tränad man är. Har man kört långt förr och vet att man klarar lite till så ... annars får man ta det lite lugnt, säger Erik.

– Sen är det viktigt att äta och dricka regelbundet, speciellt maten om det bli kallt och drickan om det blir varmt. Men drick riktig sportdryck och ät koncentrerad gel eller bars med mycket energi.

Några fler tips?

– Sen gäller det att hålla sig till en klunga, ju större desto bättre, då kan man turas om att dra. Man ”ligger på rolle”.

– Ligger man perfekt bakom en annan cyklist, med hänsyn till vindriktningen också, kan det var så mycket som 30 procent lättare att cykla, tipsar Erik Fåglum.

Vätternrundan nästa helg drar cirka 20 000 cyklister men Tjejvättern och Halvvättern är rejäla arrangemang de också med drygt 5 000 respektive drygt 6 000 cyklister.

Förutom alla motionslopp arrangeras också ett elitlopp, Vättern GP med 8 damer och 31 herrar, dagen innan Vätternrundan drar igång fredagen den 17.

Läs också: Cykellegendar besökte Göteborgsgirot

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.