Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

"Det är oerhört häftigt. Jag har inte haft så nära till ett lopp sedan jag körde SM i go-kart 1996. Då hade jag inget körkort", säger hemmaföraren Robert Dahlgren. Arkivbild.

Bara nio bilar till start när TCR drar norrut

TCR Scandinavia drar norrut. För första gången körs lopp på Sveriges längsta racingbana i Skellefteå och ett heat körs på kvällen, i det som kallas Midnattssolsloppet. Men startfältet blir klent och bara nio bilar kommer till start.

I Fällfors i skogarna utanför Skellefteå, på en tidigare hemlig militärbas, har det byggts en ny modern racingbana. Den är Sveriges längsta, 4,12 km lång. Till helgen kommer TCR Scandinavia på besök tillsammans med flera supportklasser.

Knappt sex mil

En som ser fram mot loppet är hemmaföraren och mästerskapsledaren Robert Dahlgren.

- Jag har inte haft så nära till ett lopp sedan jag körde SM i go-kart 1996. Då var jag så ung att jag inte hade något körkort, säger Robert Dahlgren.

Nu har han knappt sex mil från Skellefteå till där banan ligger. Han ser fram emot premiären på den nya anläggningen.

- Det är oerhört häftigt. Målet är att på hemmaplan befästa min ledning i mästerskapet. Det gäller att göra ett bra kval, säger Robert Dahlgren.

Ljus sommarkväll

TCR kör två heat, där det andra avgörs i den ljusa sommarkvällen, efter klockan åtta på kvällen.

Arrangörerna hoppas på publikfest och över 5 000 biljetter är sålda i förköp.

- Men det är bara förköp. Jag tror det är ganska många som kommer att köpa på plats, säger Beatrice Karlsson, koordinator för Midnattssolsloppet

Decimerat startfält

Men att dra TCR-cirkusen så långt norrut skapar problem. Det är en lång resa till stor kostnad. Därför blir det ett decimerat startfält. Alla tre danska förare stannar hemma, Albin Wärnelöv likaså och ingen gästförare har lockats att komma. Alltså bara nio bilar till start.

Det blir ett litet startfält på en stor bana.