Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Spårvagnen drivs precis som sina namnar i Göteborg helt och hållet med el.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Spårvagn med kvalitet

Hon har fraktat sju miljoner passagerare och är nybliven ålderspensionär. Nu kan den vattenburna spårvagnen i Marstrands hamn dessutom titulera sig k-märkt.

– Det känns väldigt kul att den har blivit så fin. Jag åkte ofta med den som barn när jag skulle till bussen mot Ytterby. Om det var kallt så gick vi bort till kaminen där och värmde oss, säger Susanne Karlsson.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Hon ler nöjt där hon sitter på den välbevarade träbänken ombord på Spårvagnen. Det är under det namnet som båten är mest känd, inte Hamnfärjan II som det står i de officiella rullorna. Susanne är en av eldsjälarna i Färjans vänner, en förening som bildades i mitten på 80-talet när Kungälvs kommun tyckte att Spårvagnen hade gjort sitt.

Bosse Sandgren, ordförande i föreningen, var med redan på den tiden. Han minns att han reagerade mot planerna på att antingen hugga upp båten eller sälja den.

– Det kändes knepigt att bara sälja något som var uttänkt av Marstrandsbor för Marstrandsbor. Jag menar, det här är en genial konstruktion. Spårvagnspådragen, likströmstekniken… Herregud, vad de var långt framme då, säger han.

Efter en övertalningskampanj fick föreningen köpa Spårvagnen, till det facila priset av två kronor. Därefter inleddes renoveringen, ett arbete som pågick i många år.

– Det var väldigt jobbigt i början faktiskt. Vi fick inte mycket respons, kommunen ville inte upplåta någon plats där vi kunde renovera den. Vi fick ta lån och hitta folk som kunde gå i borgen, minns Bosse.

Nu är läget helt annorlunda. Spårvagnen är hett eftertraktad vid såväl konferenser som bröllop och födelsedagar. Och när en Marstrandsbo begravs kan de efterlevande beställa ”sista resan”, då kistan förs från kyrkan över kanalen till den väntande biltransporten.

Kort före jul damp det ner ett glatt besked från Sjöhistoriska museet i Stockholm. Spårvagnen är numera k-märkt, en utmärkelse som ska fungera som inspiration för ägaren att fortsätta vårda sin båt.

– Anledningen till att vi ansökte om k-märkningen var egentligen snålhet. Nu behöver vi bara betala halv avgift till Transportstyrelsen. Men det är klart att det känns att det är lite prestige i en k-märkning, säger Lars Strömberg som också är aktiv i föreningen.

1948 gjorde Spårvagnen sin jungfruresa. När hon togs ur reguljär trafik 37 år senare hade räkneverket passerat sju miljoner passagerare. Gänget som vårdar båten märker med all tydlighet att hon betyder mycket för många.

– Alla tycker att det här är väldigt trevligt och många berättar att de åkt med den som barn. Och jag tror att det är viktigt att vi drar hit folk. Om vi lockar hit ett bröllop så kommer det kanske 100 personer till Marstrand som bor på hotell och äter på restaurang. Det betyder mycket för det här lilla samhället, säger Lars Strömberg.