Spårvagnarna rostar sönder

ANNONS
|

Förra året upptäckte teknikerna på GS Spårvagn rostskador i underredet på flera av de äldsta italienska vagnarna

En av de äldsta vagnarna monterades då ner i sina beståndsdelar för att undersökas.

Det visade sig att fukt trängt in mellan innergolvet och ramverket och att det fanns fukt i bärande balkar, rostangreppen var omfattande.

Tekniker från Inspecta kommer att kontrollera samtliga vagnar. De fann allvarliga rostskador på fyra av fem vagnar, en av dem levererad så sent som 2009, och de har tagits ur trafik.

- Rostangreppen i ramverket är långt gångna och det kommer att krävas mycket omfattande insatser för att reparera skadorna och för att förhindra nya rostangrepp, säger Bo Engström, teknisk chef på GS Spårvagn.

ANNONS

Dräneringshål

Enligt en obekräftad uppgift föreslog tekniker vid GS Spårvagn redan för flera sedan att man borde borra dräneringshål i balkarna för att vattnet skulle rinna ut. Den lösningen tillbakavisades då av Ansaldobreda.

- Dräneringen är undermålig, säger Engström. Det samlas fukt mellan innergolvet, som är byggt i trä för att hålla nere vikten, och ramverket och det samlas fukt i balkarna.

Christer Olsson, operativ chef för GS Spårvagn, är mycket oroad.

- Såvitt jag förstår är rostangreppen mycket allvarliga. Vi kan bara hoppas att detta är hanterbart, att skadorna kan åtgärdas och att vi kan vidta åtgärder för att förhindra nya rostangrepp.

- Vi vet ännu inte om vi kan köra vagnarna i avvaktan på reparation eller om de måste ställas åt sidan tills de kan åtgärdas och vi vet inte hur många vagnar som kan vara rostskadade.

Den kartläggning av rostangreppen som GS Spårvagn inlett skall vara klar i slutet av nästa vecka.

Lars-Börje Björfjäll, vd i Göteborgs Spårvägar, vill inte uttala sig om de rostande spårvagnarna.

"Allvarligt"

Göteborgs Spårvägar informerade på onsdagen trafikkontoret om rostangreppen. Det är trafikkontoret som köper och förvaltar vagnarna på uppdrag av Göteborgs Stad.

- Det låter mycket allvarligt, säger Birgitta Hellgren, trafikdirektör och chef för trafikkontoret. Vi är naturligtvis mycket upprörda.

ANNONS

- Vi har nu bett Ansaldobreda komma med förslag till åtgärder. Innan vi får ett svar från Italien kan jag inte säga så mycket om detta. Vi får lugna oss lite.

Hellgren vill inte ge GP tillåtelse att fotografera de rostskadade vagnarna.

Trafiknämndens ordförande Johan Nyhus (S) informerades i går om rostproblemen.

- Jag förutsätter att Ansaldobreda i samarbete med trafikkontoret och Göteborgs Spårvägar löser detta, säger han.

- Jag vet inte i detalj hur avtalet med Ansaldsobreda ser ut men jag har sagt till Ansaldobreda att se till att alla vagnar kan gå i trafik.

Enligt en obekräftad uppgift har tillverkaren Ansaldobreda erbjudit sig att åtgärda rostskadorna och rostskydda vagnarna för 100 miljoner kronor.

ANNONS