Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

SOS - var god dröj

Svarstiden hos nödnumret 112 var rekordlång under förra året – nästan dubbelt så långt som avtalat.

Myndigheten för Samhällskydd och bevakning, MSB, är statens tillsynsmyndighet i frågan och SOS Alarm har tidigare fått kritik för att inte svara på utsatt tid.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Lena Tellvik är chef för tillsynsenheten vid MSB.

- Att medelsvarstiden är så lång är allvarligt och vi håller just nu på och bereder frågan i samband med vår årliga rapport till regeringen, säger hon.

SOS Alarm riskerar alltså nu att bli av med rätten att ansvara för nödnumret 112 för att operatörerna inte hinner svara på utsatt tid.

- Svarstiderna har blivit kortare de senaste månaderna men jag vågar inte lova när vi är nere i 8 sekunder, säger Sverker Pettersson, vid företagets pressjour.

Förra sommaren berättade GP att svarstiderna hade ökat med 44 procent mellan åren 2012 och 2013. Nu har den blivit ännu längre, enligt SOS Alarms egen verksamhetsberättelse.

I avtalet finns ett krav på att SOS Alarm under ett år ska ha en svarstid åtta sekunder i genomsnitt. Det innebär att svarstiden kan vara både kortare och längre.

Under 2013 var den i genomsnitt 11,5 sekunder och under 2014 var den uppe i 15,3 sekunder.

GP har tidigare berättat om två fall där 112 var svårt att nå.

Det en handlade om förkylde Arvid 10 månader, som plötsligt började andas tungt och stötvis och slocknade. Hans föräldrar trodde att hans liv stod på spel, ringde SOS och möttes av en telefonsvarare.

- Vi är hänvisade att ringa ett enda nummer i nödsituationer och då förväntar man sig att någon svarar. Hur överbelastat kan 112 vara en vanlig måndagsmorgon? undrade Arvids pappa Ulf Schreiber.

Historien slutade med att familjen satte sig i bilen och själva körde till sjukhuset.

Samma månad hade en tioåring som slagit i huvudet under en simlektion i Kärra simhall. Badvärdarna ringde 112 från flera mobiltelefoner samtidigt och även en fast telefon och det dröjde tjugo minuter innan någon fick kontakt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.