Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Stolta politiker. Det avgående kommunalrådet tillika riksdagsmannen Ola Johansson (C) och kommunstyrelsens ordförande Per Ödman (M) figurerade på en pressvisning innan biogasbilarna togs i drift.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Sopbilarna håller inte måttet

Årets skrytobjekt – de miljövänliga sopbilarna håller inte måttet. En rapport visar att de släpper ut mer koldioxid än vad som utlovats.

De har visats upp på gröna mattan, provsuttits av kommunalråden och stått i centrum vid events. De nio biogasdrivna sopbilarna i Kungsbacka, som togs i drift under våren, skulle köras på 30 procent miljödiesel (RME) och 70 procent biogas.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Nu visar en rapport från Renova att gasinblandningen i bränslet är lägre än vad som stod i avtalet med kommunen. Ansvariga för brister i tekniken är Volvo truck center och Stadspartner som tillsammans utvecklat bilarna.

- De har inte lyckats leverera en produkt till Renova som uppfyller de kvalitetskrav vi ställde, säger förvaltningschefen för teknik Hans Larsson.

Henrik Sundin, vd för Volvo truck center, bekräftar situationen.

- I ett publikt fältprov som detta är det inget ovaligt att tekniken inte fungerar till fullo från början. Men enligt den åtgärdsplan som vi nu följer kommer bristerna att vara åtgärdade snart, säger han.

Hur mycket mindre gasinblandningen är, jämfört med målet på 70 procent, varierar från bil till bil. Lars Thulin, fordonsutvecklingschef på Renova, tror att det kan handla om 20 procent som fattas.

- Vi har garantier från Volvo som innebär att de får åtgärda det här. Sedan är det alltid svårt i en utvecklingsfas, Kungsbacka kommun har höga ambitioner och någon måste gå först. Det kan ta tid innan man når målet, säger Lars Thulin.

Under hösten kommer Volvo truck center och Stadspartner att försöka åtgärda problemet. En och en kommer bilarna att tas in för att modifieras. Ett arbete som beräknas vara klart i december.

- Vi hoppas att bilarna kommer att leva upp till kraven efter det. Annars blir nästa diskussion om det är rimligt att ha dem kvar, säger Hans Larsson.

Det avgående kommunalrådet Ola Johansson (C), är en av dem som med entusiasm har synts på jippon med bilarna.

- Man måste ha respekt för att det kan ta tid att få fram tekniska lösningar. Men det är fortfarande tanken som räknas, säger han.