Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Sluta jaga bilägare - ta helhetsgrepp på trafiken

I dag beslutar Göteborgs kommunfullmäktige om ny parkeringspolicy. S, MP och V:s planer är att 1 000 p-platser ska bort från centrum inom tio år. Deras politik handlar inte längre om att få göteborgarna att använda bilen smart och miljövänligt. Nu är det själva ägandet av en bil man vill förhindra. En alliansregering i Göteborg kommer att riva upp den bilfientliga parkeringspolicyn, skriver Jan Hallberg med flera.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Boendeparkeringar ska bort från gatumarken i city och hänvisas till parkeringsanläggningar, trots att det på senare år tillkommit få p-platser i p-hus eller underjordiska garage. När Gamla Ullevi och det nya Rättscentret började byggas försvann 700 p-platser. 200 – 300 platser har försvunnit vid Korsvägen. Inga av dessa p-platser har ersatts. Planerna för evenemangsområdet de kommande tio åren innebär att cirka 1 000 platser kan försvinna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Göteborg vill vara en evenemangsstad, men också en bra stad att bo och leva i. För boende i exempelvis Linnéstaden är den nya parkeringspolicyn direkt provocerande eftersom fler boendeparkeringar ska bort. Folk hör av sig och undrar varför man djävlas med deras redan ansträngda parkeringsmöjligheter.

Barnfamiljer har behov av bil. Så enkelt är det. Man åker kollektivt när man kan och bil när man måste. Och till fordonsindustrin – en av de viktigaste branscherna som nu befinner sig i kris – är budskapet minst sagt problematiskt.

Bilen en grundbult

På samma sätt som barnfamiljer är beroende av god tillgång på parkeringar har affärsverksamheter och kulturevenemang i centrala staden sina behov. Trycket på närbelägna p-platser kommer att öka markant i samband med att Göteborg förtätas. Under överskådlig tid kommer bilen att vara en av grundbultarna i vårt kommunikationssystem.

Bilens teknik förändras ständigt och blir i rask takt miljövänligare. Ytterligare förbättringar gör att man kan förvänta sig fler modeller med så kallade plugin-lösningar. Detta bör beaktas innan en ny parkeringspolicy bestäms i kommunfullmäktige.

Om vänstermajoriteten hade tänkt framåt och byggt ett parkeringsgarage under Gamla Ullevi hade arenan inte bara blivit stabilare under fotbollsmatcher. Det hade också tillgodosett ett parkeringsbehov.

Ta helhetsgrepp

I stället för att kortsiktigt jaga bilägare borde man ta ett helhetsgrepp. Kollektivtrafikprojektet K2020 är viktigt för att vi ska få fler att pendla med tåg eller buss.

För att nå dit måste kollektivtrafikens kapacitet, tillförlitlighet och komfort utvecklas, säkerställas och byggas ut för att ha en chans att möta en stigande efterfrågan. Detta arbete pågår för fullt.

Förhandlingar kan redan i år resultera i att Göteborgsregionen säkrar stora infrastrukturprojekt som möjliggör en utveckling till ett starkt regioncentrum med modern kollektivtrafik. Men för regionens utveckling är bilen fortsatt viktig. En för omfattande och för snabb strypning av parkeringsmöjligheterna kan få fler människor att välja bort centrala staden till förmån för våra större externa handelsområden.

I stället bör vi koncentrera parkeringsmöjligheterna till färre anläggningar men med högre kapaciteter, etablera attraktiva pendelparkeringar och säkra utbudet av boendeparkering i hela staden – inte minst i innerstaden. Ett p-garage under Heden känns som en självklarhet med sitt centrala läge, vilket frigör markyta och utökar parkeringskapaciteten.

Jan Hallberg (M)

vice ordförande i kommunstyrelsen

Helene Odenjung (FP)

kommunalråd

Carina Liljesand (KD)

kommunalråd

Anders Flanking

Centerpartiet

Roland Rydin (M)

vice ordförande i trafiknämnden