Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Egmonts nya tidningar Emma och Goal Junior bygger på förlegade föreställningar om hur flickor och pojkar ska vara. Varför inte i stället ge ut en pysseltidning och en fotbollstidning för alla barn, skriver debattörerna.

Sluta begränsa våra barn, Egmont!

Egmonts nya barntidningar Emma och Goal Junior bygger på förlegade könsroller som motarbetar både svensk lagstiftning och landets pedagoger och lärare. Förlaget borde som stort multinationellt bolag ta ansvar och sluta begränsa våra barn, skriver bland andra Karin Salmson, Olika förlag.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Tusentals pedagoger och lärare arbetar varje dag för att motverka stereotypa könsroller. Ett företag som tar sin ställning på allvar skulle ge ut tidningar som följde med i samtiden och bidrog till samhället i stället för att, som Egmont, ge ut tidningar som direkt motarbetar såväl lagstiftningen i Sverige som landets pedagoger och lärare.

Förlaget Olika har därför startat ett upprop på nätet: Sluta begränsa våra barn! Där kräver vi att två nya barntidningar som ges ut av Egmont görs om så att de riktar sig till alla barn. I ett pressmeddelande från företaget står att tidningen Emma riktar sig till flickor och Goal Junior till pojkar. Nu backar Egmont – men det ändrar inte att innehållet i tidningarna fortfarande bygger på förlegade föreställningar om kön.

Egmont försvarar sig med att man haft fokusgrupper, men det rättfärdigar inte att produkterna motarbetar det uppdrag som Sverige har lagstiftat om i förskola och skola. Med fokusgrupper skulle företag kunna motivera i princip allt. I stället vill vi veta hur de ser på sitt ansvar som starkt dominerande aktör. Egmont ger ut i princip alla barntidningar, ägs av en stiftelse med verksamhet i över trettio länder där den svenska delen omsätter runt två miljarder kronor och är bland de största koncernerna i Sverige. De är dessutom delägare i Tidsam som sätter spelreglerna för hela tidningsmarknaden.

Ett maktmissbruk

Det handlar alltså om ett stort multinationellt företag som med sina produkter motarbetar de lagar som styr förskolan och skolans verksamhet. Det ser vi som maktmissbruk.

Hade det gjorts reklam för de här tidningarna i enlighet med det pressmeddelande som gick ut i samband med lanseringen hade man med största sannolikhet blivit fälld för könsdiskriminerande reklam. Det beror på att det inte anses bra för barn med stereotypa produkter.

Det pågår ett intensivt arbete på alla nivåer i samhället, framför allt i förskola och skola, för att ge barn fler möjligheter än vad stereotypa könsroller ger dem, så att alla får tillgång till både empati och handlingskraft, språk och regnbågens alla färger.

När Egmont hävdar att man inte ser rosa som en tjejfärg och att man med den rosa tidningen Emma även riktar sig till pojkar lägger man över ansvaret för tolkningen av tidningen som en tjejtidning på resten av samhället. Det är en oansvarig strategi. Enligt Skolverkets rapport Diskriminerad, trakasserad och kränkt? är de flesta trakasserier kopplade till osynliga regler om hur vi förväntas vara. Att gå utanför stereotyperna är inte lätt, vilket till exempel en sexårige pojke i Jönköping fick erfara när han blev mobbad och tillsist knivstucken – för att han bar rosa kläder. Att fortsätta förstärka könskodade färger och aktiviteter har alltså ett högt pris.

Tänk på barn som barn

Breddas inte könsrollerna kommer vi ingen vart med att tjejer och killar värderas olika på arbetsmarknaden, att killar har svårt att få ta ut sin föräldraledighet och att våld är en del av manligheten. Men vi vet att det går att skapa inkluderande produkter genom att hela tiden tänka på barn som barn och ge dem nya förebilder. För visst vill vi att pojkar både ska kunna få älska små djur, pyssla och spela fotboll? Eller att tjejer ska kunna hitta kvinnor som förebilder i en fotbollstidning och att de ska få känna att deras sportutövande är lika mycket värt som pojklagets. Det är det som är framtiden: att ge barnen både och. Inte antingen eller.

Det kan ni också göra. Tänk vilken möjlighet, Egmont! Vad mycket bra ni skulle kunna göra med er makt. Tänk om ni skulle göra en fotbollstidning för alla barn. Och en pysseltidning för alla barn. Och låta oss välja mellan dessa utifrån intresse i stället för kön. Då skulle ni bli en del av lösningen i stället för en del av problemet.

Karin Salmson

driver Olika förlag som startade uppropet

Marie Tomicic

forskare och driver Olika förlag

Anna Freij

rektor skola/fritidshem/förskola, Örkelljunga

Anna Malmquist

forskare och doktorand i genuspsykologi, Linköpings universitet

Amelie Nöörgard

skådespelare och barnprogramledare Bollibompa/Gabbagabba SVT

De 3 540 personer som i skrivande stund undertecknat uppropet, bland andra:

Ernst Kirchsteiger

programledare, företagare och pysslare

Henrik Rydström

lagkapten Kalmar FF och krönikör Expressen

Ina Nyberg Gruffman

kurator Barn och ungdomspyskiatrin

Jacob Flärdh

utbildare, utbildningsansvarig Stiftelsen Friends

Jens Malmström

Killfrågor.se

Kristina Henkel

jämställdhetsexpert, författare, driver Jämställt.se

Victoria Sandell Svensson

f d fotbollsspelare Djurgården, svenska landslaget

Vesna Birkedahl

vd Vesnas Förskolor i Kungälv AB