Slopa Västlänken

ANNONS
|

Regeringen ger nu besked om att inte bara satsa utan storsatsa på infrastruktur i hela Sverige. Hela 482 miljarder ska satsas mellan 2010 – 2021 varav 61 miljarder i Västsverige. Givetvis är det bra att det satsas på infrastruktur i Västsverige och det välkomnar vi i högsta grad, det är glädjande. Men vi får inte tappa bort oss i denna glädjeyra utan vi måste syna förslagen på det som ska byggas.

I de 61 miljarder som regeringen nu anslår till Västsverige inkluderas 17 miljarder från det föreslagna trängselskattesystemet. Vad som är anmärkningsvärt är att det helt plötsligt finns en hel del pengar som dyker upp och då är frågan; behöver vi trängselskattesystemet?

ANNONS

Ja, säger vissa, för annars kan vi inte bygga våra tänkta projekt. Ska vi bygga alla projekten? Vi anser att frågan är legitimerad eftersom det i slutändan handlar om skattepengar. Regeringen satsar på infrastruktur står det i rubrikerna men faktum är att det är folket som satsar och då finns en rättighet att ifrågasätta.

Svårbegripliga stationer

Västlänken nämns som en viktig del i satsningen eftersom det är av största vikt att tågen kan åka igenom Göteborg och stanna till vid Korsvägen och Haga. Nära Korsvägen finns i dag redan Lisebergsstationen varifrån man når Korsvägen på några minuter. Värdet att gå av i Haga för att komma vidare i Göteborg är svårt att förstå dåbehovet inte är riktigt klargjort.

Om vi antar att vi inte bygger Västlänken så kommer många att kritisera detta med att då faller hela regionen. Varför? För att tågen måste köra in till Göteborgs Central? Vad är problemet i dag med att tågen kör in på Centralstationen och kör ut igen? Dagens tåg har lok i båda ändarna. Det låter som ett dyrt projekt att betala 20 miljarder för att tågen ska slippa vända.

Om vi fortsätter med tanken så innebär det att vi kapar investeringskostnaden. Då återstår de stora projekten som Marieholmstunneln (4,6 miljarder kronor), Hamnbanan (2,7), Göta Älvbron (2) och Hisingsleden och Lundbyleden (1,1). Kostnaden för dessa fyra projekt hamnar på sammanlagt ca 10,4 miljarder. Räcker inte detta till att börja med? Därutöver räcker anslagen till att även stärka kollektivtrafiken gott och väl.

ANNONS

Populärt med tågtunnlar

Det märks att det blivit populärt att bygga tågtunnlar då nu även Varberg ska få en. Gång på gång varnas det för hur svårt det är att projektera tunnlar och vi har som exempel Hallandsåsen som kostat fyra till fem gånger så mycket än beräknat. Vi behöver inte förflytta oss längre än till vår egen Götatunnel som kostade dubbelt så mycket när den stod klar. Denna felmarginal är inte medräknad i investeringskostnaderna för infrastruktursatsningarna.

Vi kan garantera att kostnaderna inte stannar på det som beräknats och vi anser därför att det sunda förnuftet säger att man bör ta ett steg i taget. Det finns inget som säger att vi måste slutföra projekten i all hast som de samstämmiga partierna förespråkar. Det är bara att prioritera vad som behövs och vi ser inte behovet av Västlänken för göteborgarna, eller för regionen för den delen. Det finns inga hållbara argument om Västlänkens nödvändighet mer än monumentala tankar för att skriva historia. En dyr historia. Om vi därför lägger ned Västlänken skapas ett diskussionsutrymme för andra mer rättvisa finansieringsalternativ än trängselskatt i Göteborg.

Theo Papaioannou

partiledare Vägvalet

Tom Heyman

vice partiledare Vägvalet

ANNONS