Varför riskera liv för en icke påvisbar miljöeffekt? Denna fråga har trafiknämndens politiker ett betydande ansvar för att snabbt leverera ett svar på. Samtidigt med frostnätterna kommer nämligen ytterligare bevis från Väg och Transportsforskningsinstitutet (VTI), som visar att dubbdäck är säkrast.
Vid jämförande tester av vinterdäck i VTI:s provmaskin på tre olika isunderlag; våt is, torr slät is, samt torr skrovlig is visar resultaten att, oavsett underlag, är dubbade vinterdäck som grupp fortfarande klart överlägsna odubbade vinterdäck.
Dessutom gör dubbdäcksbilisterna medtrafikanterna en tjänst. Dubbarna ruggar upp underlaget. Norska undersökningar visar att andelen fordon med dubbdäck bör vara minst 50 procent för att väggreppet ska förbättras på is.
Tyvärr har allt fler lydiga storstadsbilister bytt till odubbat.
Men, invänder kanske någon, stadsmiljön blir ju så mycket bättre?
Detta finns skäl att betvivla. Mätningar på Odinsgatan under senvintern 2011 visade inte lägre värden på partikelemissioner än under senvintern 2008, trots ökade insatser av dammbindning på förbudsgatorna, lägre trafikflöde, och lägre andel dubbdäck.
Vad mer krävs för att få beslutsfattarna att slopa dubbdäcksförbuden?
GP 14/10 11