Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Slirigt löfte om enhetstaxa

Det rödgröna vallöftet om samma pris för alla i kollektivtrafiken riskerar att bli dyrt för göteborgarna – om det inte får gå ut över sjukvården.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Västtrafiks ordförande, Leif Blomqvist (S), har rätt när han i valdebatten inför regionvalet påpekar det orimliga i att det kostar 40 kronor att resa från Kungälv till Göteborg, men bara 16 kronor och 50 öre att resa från Vrångö till centrala Göteborg. Kommungränser är dåliga taxegränser. Men Blomqvist hamnar fel när han drar slutsatsen att alla kollektivresor i Västra Götaland bör kosta lika mycket oavsett sträcka.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det är inte rimligt att en spårvagnsresa mellan Grönsakstorget och Domkyrkan i Göteborg skall kosta lika mycket som en resa från Gullspång till Göteborg. Mellan Grönsakstorget och Domkyrkan är det 300 meter. Gullspång ligger vid gränsen till Värmland – 210 kilometer med buss från Göteborg!

Leif Blomqvist hävdar att enhetstaxa i hela regionen inte blir dyrare – vare sig för göteborgarna som kollektivtrafikresenärer eller för regionens innevånare som skattebetalare. Ändå vill han att resan från Gullspång till Göteborg skall kosta lika lite som resan från Grönsakstorget till Domkyrkan – alltså 16 kronor och 50 öre.

Blomqvists enhetstaxa för kollektivtrafiken i regionen är de rödgröna partiernas huvudfråga inför omvalet i regionen den 15 maj. Så här långt har enhetstaxa betytt lika billigt som i Göteborg. Men när kollektivtrafiken härom dagen debatterades i Nils Ericsonterminalen i Göteborg slirade Leif Blomqvist på prislöftet.

Resonemangsvis nämnde han att ett månadskort i Göteborg skulle kunna kosta 600 kronor. I dag kostar ett månadskort i Göteborg 445 kronor. Med Blomqvists prishöjning får varje Göteborgare med månadskort betala 155 kronor mer i månaden eller 1 705 kronor mer om året för elva månadskort. Det är långt ifrån kostnadsneutralt.

Den borgerliga Alliansen protesterar mot enhetstaxan med argumentet att den kostar regionen en miljard kronor om alla skall åka lika billigt som den som tar vagnen mellan Grönsakstorget och Domkyrkan. Den miljarden måste i så fall tas från annan regional verksamhet. Då är det snudd på omöjligt att inte ta den från sjukvården. Under debatten i Nils Ericsonterminalen hävdade Benny Strandberg (KD) att enhetstaxan skulle kosta lika mycket att införa som det kostar att driva Kungälvs sjukhus.

Och eftersom ingen av representanterna för de rödgröna partierna bestred kostnadsuppgifterna får man anta att de innerst inne är medvetna om att bättre kollektivtrafik inte kommer i tomtens säck.

Alliansen vill behålla nuvarande finansieringsmodell för kollektivtrafiken med hälften skatter och hälften biljettintäkter. Det är rimligt. Kollektivtrafiken får inte bli för dyr. Men det är viktigare att den är bekväm, säker och punktlig än att den är billig, som Kristina Jonäng (C) påpekade.

Enhetstaxa är inte en förutsättning för ett begripligare biljettsystem. Det går utmärkt att införa en enkel zontaxa enligt modellen en zon en kupong, två zoner två kuponger och så vidare. Göteborgszonen kan omfatta kranskommuner – som vill betala för det. Alternativt kan kopplingen mellan kommungräns och zongräns släppas. Då behöver Kungälvsbon biljett inte vara dyrare än Vrångöbons. Max fem zoner bör räcka för hela regionen. Svårare är det inte.

GP 6/5 -11