Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Skriv avtal om hantverksjobbet

Missnöjd med hur det nya köket blev när snickaren var klar? Du är inte ensam, klagomål på hantverksjobb kring boendet är den vanligaste orsaken till att svenskarna vänder sig till konsumentvägledningen.

– Chansen att få rätt ökar om man har ett skriftligt avtal, säger Marie Gremlin, jurist vid Konsumentverket.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Landets konsumentvägledningar tog förra året emot cirka 10 000 klagomål på hantverkstjänster.

Oftast handlar klagomålen om priset, den tid jobbet tagit, och resultatet.

Om köket inte blev som du tänkt kan orsaken vara att du och hantverkaren inte riktigt förstått varandra.

– Det kan handla om att man inte varit tydlig med vad man förväntar sig, säger Marie Gremlin.

– En konsument har alltid rätt att vänta sig ett fackmässigt resultat, och är man inte överens med hantverkaren kan man vända sig till en besiktningsman som får avgöra om arbetet är fackmässigt utfört, säger hon.

Inte minst vid arbeten som rör el eller våtrum är det viktigt, eftersom fackmässigheten är ett villkor för att försäkringen ska gälla.

Konsumentverket rekommenderar alla som tänker anlita en hantverkare att först ta kontakt med den lokala konsumentvägledningen.

Det kan bespara dig både pengar och bekymmer.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.