Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Skräddarsydda annonser når allt längre

Nu vill den sociala nätverksjätten Facebook nå ännu längre med annonserna.

Facebook lanserar nu en ny tjänst för annonsörer - och det lär många av det sociala nätverkets användare bli varse.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Med plattformen Atlas kan reklamen skräddarsys till Facebooks 1,3 miljarder användare - även på andra platser på nätet, skriver New York Times.

Det är Facebooks djupa och detaljerade kunskaper om användarna som nätverksjätten nu ska använda för att vässa sin konkurrenskraft gentemot Google, som är etta på marknaden för digitala annonser.

Och så här kan det fungera:

Pepsi, som är en av de första att utnyttja tjänsten, kan använda Atlas för att visa reklam på olika webbplatser för en ny läskedryck - och skräddarsy den för en specifik grupp människor, baserat på vad Facebook redan vet om dem. Till exempel ålder, var man bor och vad man gillar, skriver den amerikanska mediasajten Cnet.

Men enligt mediaanalytiker Cnet pratat med kan det nya annonsupplägget också väcka ont blod bland Facebooks användare.

- Det finns en Big Brother-känsla som är en bieffekt och som oroar folk, säger en av analytikerna till sajten.

En effekt av den oron kan vara uppsvinget för ello, det nya sociala nätverket, som försöker utmana giganten Facebook.

Läs också: Ello - ny utmanare till Facebook

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.