Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Enligt Eva Sommerland och Pontus Rosenhoff har GP:s pågående storsatsning på lokal kvalitetsjournalistik legat som grund för att tidningen – trots pandemin – vuxit avsevärt under det senaste året. Något som även betytt mycket för annonsörerna.

Skapar magi i garderob och sovrum: "Vi har kommit närmare våra kunder"

Från ett sovrum respektive en walk-in-closet har GP-säljarna Pontus Rosenhoff och Eva Sommerland kommit närmare sina kunder. Båda beskriver hur relationerna under ett utmanande år blivit mer personliga och dialogen allt mer ärlig och uppriktig. "Kaffeapparatssnacket har man med sina kunder i stället för kollegorna. Det har nog gynnat båda sidor", säger Pontus.

Pontus Rosenhoff, key account manager, hade till en början lite svårt att hitta en bra plats för sitt hemmakontor.

– Man fumlade en del och hoppade runt mellan soffan och köksbordet, men ganska snart skapade jag mig en bra arbetsstation i sovrummet. Det är helt klart det bästa rummet att arbeta i eftersom det är ett rum där man annars inte spenderar särskilt mycket vakentid.

Så nu kan du säga som deltagare i det gamla tv-programmet MTV Cribs sa om sovrummet…?

– Haha, exakt. "This is where the magic happens". Samtidigt saknar man såklart dynamiken och sina kollegor på kontoret.

Både Eva och Pontus ser fram emot att träffa kollegor och kunder på riktigt igen. 
Både Eva och Pontus ser fram emot att träffa kollegor och kunder på riktigt igen. 

När Eva Sommerland i sin tur går till jobbet går hon in i garderoben. Där har hon, utan trevliga kollegor runt omkring sig, lättare att fokusera.

– Det är väl rättare sagt ett litet rum med garderober, men det passar mig perfekt. Där sätter jag upp egna mål om hur många jag ska ringa och ostört kan jag jobba väldigt målinriktat.

Mer tid att bygga relationer

Men det handlar inte bara om att riva av de där telefonsamtalen. Eva beskriver att samtalen i sig förändrats under det senaste året, att relationsbyggandet blivit mycket lättare i takt med att folk i högre utsträckning längtar efter att få prata av sig med andra.

– Jag har lärt känna kunderna bättre och jag upplever att de har mer tid. Det handlar inte bara om att boka och lägga på luren utan nu möter man sina kunder på ett annat sätt, det blir bra snack och man blir mer som kollegor. I förlängningen tror jag detta gör att man kanske bryr sig om sina kunder ännu mer, att man vill göra det där lilla extra, samtidigt som kunden får större förtroende för mig och GP, säger Eva.

Eva Sommerland, account manager på Göteborgs-Posten.
Eva Sommerland, account manager på Göteborgs-Posten.

Pontus håller med om att samtalen blivit mer frispråkiga och att man pratar mer "som vänner".

– Jag har pratat med kunder som lånar dotterns rum på förmiddagen, men som sedan snällt får flytta sig ut i garaget när barnen kommer hem. Någon gång har det varit kundens respektive som svarar i telefon, "ja det är Anna på Kalles telefon. Nä han är i duschen just nu". Jag har även fått bra koll på vissa kunders padeltider, säger han och skrattar.

Håller sig uppdaterade

Pontus Rosenhoff, key account manager på Göteborgs-Posten.
Pontus Rosenhoff, key account manager på Göteborgs-Posten.

Pontus berättar att han i början av sin karriär som säljare ville komma till avslut snabbt och fira varje framgång med att ringa i den berömda klockan. Men med tiden har hans driv i stället kommit att handla om just den långsiktiga relationen med kunderna – och att vara påläst.

– GP är i grunden en nyhetsförmedlare och då ska det märkas även på oss, att vi är uppdaterade och på tå. Den kunskapen gör att vi skapar ett större förtroende och förutsättningar att göra en affär som blir riktigt bra för kunden. För kunden blir naturligtvis mer villig att lyssna på våra rekommendationer om de hör att vi är insatta i deras bransch, säger Pontus.

Flexibla under pandemin

Eva nickar instämmande och berättar att hon och de andra säljarna på GP under pandemin varit extra lyhörda gentemot kunderna, för att i så hög utsträckning som möjligt kunna anpassa marknadsföringen efter rådande läge.

– Pandemin har påverkat många företag negativt och då gäller det att kunna vara flexibla och ställa om snabbt. Det kan vi också tack vare att vi är vana att jobba med korta ledtider. Men i stället för att kunder bara bokar av en annons när deras budget förändrats, hjälper vi dem att hitta kloka alternativ. Det är aldrig bra att sluta synas, säger Eva.