Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Skälvande kvinnoliv på Folkoperan

Sju gamla damers liv klingar mot Carl Orffs storslagna musik. Monologerna om deras sorger och glädjeämnen stärks och bryts mot Folkoperans tolkning av "Carmina Burana".

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Ett par rullatorer står parkerade längs åskådarläktaren. Längst fram syns en rad vithåriga huvuden med uppmärksamheten riktad mot Mellika Melouani Melani, regissör och Folkoperans konstnärliga ledare. Ett halvt liv skiljer dem åt. De sju damer, inte tanter, som i personliga monologer snart ska berätta om sina livs stora smärtpunkter och glädjeämnen är alla i 80-årsåldern och väldigt olika. En har varit uteliggare, en annan bor på Östermalm.

Britt Hansson, 76, är yngst.

-Det jag har att berätta är en väldig sorg, tröskeln var svår att gå över men jag dog inte av att berätta, det tror man ju att man ska göra först.

En gång räckte

I våras var hon en av cirka 70 damer som kallades till audition och fick gå upp på scenen och berätta om sina liv på ett sätt som många av dem aldrig tidigare gjort. Vissa nöjde sig med att tala just den gången, det räckte. Flera satt kvar och gick därifrån tillsammans med nyvunna vänner. Britt Hansson blev en av de utvalda.

-Det är så fantastiskt att Mellika litar på oss, det är tack vare henne som vi kommit ända hit, säger hon nu.

Inför premiären har hon varnat sina barn, inte för obehagliga överraskningar men för starka personliga historier.

-Men i berättelserna kommer det också fram att livet är något mer än att misslyckas eller lyckas i karriären, på bostadsmarknaden eller vad du vill. Livet är så mycket större och djupare, säger Britt Hansson.

Hundra körsångare i ryggen

"Konsertant koncept", kallar Folkoperan och Mellika Melouani Melani sin föreställning. "Carmina Burana" är ett kör och orkesterverk, en så kallad scenisk kantat, ingen opera. Folkoperan gör sin uppsättning med små medel, tillsammans med en rad olika olika körer och parallellt med höstens stora satsning "Maskeradbalen". Vid sidan av orkester, damer och solister finns som mest ett hundratal körsångare på scenen.

Carl Orffs musik blir fond till det damerna har att berätta. De lyssnar till varandra och gör enkla rörelser.

-Det här verket är så stort och omnipotent, det handlar om kärlek, sorg och glädje, om det stora skälvande livet som gör så ont och som är så fantastiskt härligt samtidigt. Allt det finns i musiken. Vi ställer det mot människor som levt väldigt länge, säger Mellika Melouani Melani.

TT Spektra: Hur fungerar det?

-Jättebra. Folk som hör sitter och gråter, damernas liv skälver mot den här musiken.