Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Serneke satsar på att kapa åt sig fler order inom järnvägsbyggen när staten satsar flera hundra miljarder kronor. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Serneke hoppas affärerna ska gå som på räls

Bygg-, fastighets- och anläggningsföretaget Serneke förstärker med nyckelpersoner på anläggningssidan – bolaget hoppas kunna kapa åt sig kontrakt när staten investerar 460 miljarder kronor i ny järnväg.

Göteborgska Serneke Group är ett entreprenadföretag där dotterbolaget Serneke Bygg utgör den klart största verksamheten, men där dotterbolaget Anläggning växer tydligt också. Och nu har man rekryterat nyckelpersoner för att kunna ta fler order när järnvägen byggs ut i Sverige, bland annat med den planerade höghastighetsjärnvägen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

LÄS MER: Serneke: Därför sålde vi Säve flygplats

Det handlar om en ny teknikområdeschef, Michael Malmquist, samt två arbetschefer – en med fokus på södra och västra Sverige, Pelle Sparw, och en med fokus på östra och norra Sverige, Veronica Johansson.

I ett pressmeddelande konstaterar Serneke att staten under de närmaste tio åren kommer att investera stora summor: 700 miljarder kronor i transportbranschen, varav 460 miljarder är öronmärkta för järnvägen. Dessutom satsas 300 miljarder kronor i den nya höghastighetsjärnvägen, som det ser ut.

Enligt vd:n för Serneke Anläggning kommer bolaget att fokusera på mellanstora jobb inom denna anläggningssektor.

– Vi behövde öka kompetensen för att kunna lägga fler anbud på järnvägsprojekt, vilket vi nu gör. Ett mellanstort jobb är i våra sammanhang i storleken 30–200 miljoner kronor, säger Fredrik Jonsson, vd för Serneke Anläggning.

– I dag står anläggningsarbeten inom järnväg för några procent av omsättningen, men det tänker vi växla upp till 20–25 procent av omsättningen. Vårt långsiktiga mål, till 2025, är att omsätta upp emot en miljard inom anläggningsarbeten för järnväg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.